ReklamaA1 - port 69

3.3. Praca sterem

Poradnikisztuka żeglowania18 lutego 2020, 10:45
Praca sterem przy trudnych warunkach może wymagać troszkę siły
Praca sterem przy trudnych warunkach może wymagać troszkę siły fot. Mazury24.eu

Podczas sterowania powinieneś trzymać rumpel dłonią od góry, a kciukiem od spodu. Na początku nauki sterowania wiele osób bardzo mocno ściska rumpel, co jest niepotrzebne. Rumpel trzymaj luźno, a wychylenia steru wykonuj wtedy, gdy będziesz wiedział, co chcesz przez to osiągnąć.

Od siły i prędkości, z jaką wychylisz ster, zależy skręt jachtu. Jeżeli szybko i gwałtownie wychylisz ster, to jacht szybko i dość gwałtownie skręci. Jednak także mocno wyhamuje. Jeżeli powoli go wychylisz, to jacht skręci łagodnie, wolno i będzie miał większą prędkość.

Jest kilka komend dotyczących pracy sterem, którymi w początkowej fazie nauki, posługuje się instruktor. Trzeba je znać, bo w sytuacjach grożących kolizją instruktor powinien przejąć kierowanie jachtem, wydając odpowiednią komendę ratującą jacht przed niebezpieczeństwem.

Poniżej tabela 3.1. - Komendy na ster

L.p.

Komenda/polecenie

Ustawienie płetwy sterowej/określenie kursu

1

„Ster zero”

płetwa sterowa ustawiona jest wzdłuż podłużnej osi symetrii jachtu

2

„Ster prawo”

płetwa sterowa wychylona jest o 25º - 45º z położenia „zero” w stronę prawej burty

3

„Ster lewo”

płetwa sterowa wychylona jest o 25º - 45º z położenia „zero” w stronę lewej burty

4

„Ster lekko prawo”

płetwa sterowa wychylona jest o 10º - 15º z położenia „zero” w stronę prawej burty

5

„Ster lekko lewo”

płetwa sterowa wychylona jest o 10º - 15º z położenia „zero” w stronę prawej lewej

6

„Ster prawo na burt”

płetwa sterowa wychylona jest maksymalnie w stronę prawej burty

7

„Ster lewo na burt”

płetwa sterowa wychylona jest maksymalnie w stronę lewej burty

8

„Sternik, kurs na …”

kurs na konkretny element na brzegu, dany znak lub inny obiekt – polecenie żeglowania żądanym kursem pilotowym

9

„Sternik lewiej”

nieznaczna zmiana (5º - 10º) dotychczasowego kursu jachtu w lewo

10

„Sternik prawiej”

nieznaczna zmiana (5º - 10º) dotychczasowego kursu jachtu w prawo

11

„Sternik odpadać”

polecenie zmiany kursu jachtu z wiatrem, czyli przy prawym halsie skręcanie w lewo, a przy lewym – w prawo, bez wykonywania zwrotu

12

„Sternik ostrzyć”

polecenie zmiany kursu jachtu na wiatr, czyli przy prawym halsie skręcanie w prawo, a przy lewym – w lewo, bez wykonywania zwrotu

13

„Sternik do linii wiatru”

sternik ma skręcić dziobem jachtu do wiatru i utrzymać jacht w linii wiatru

Zapamiętaj: komenda na ster dotyczy położenia płetwy sterowej, a nie rumpla!

Gdy słyszysz polecenie lub komendę dotyczącą danej strony, np. prawo, "prawiej" lub lewo, "lewiej" dziób jachtu, którym strujesz, ma skręcić w podaną stronę. Nie patrz na rumpel czy ster. Wychylając ster, skup się na tym, żeby dziób jachtu skręcił w odpowiednią stronę.


Materiał pochodzi z opracowania instruktora żeglarstwa Reginy Flis z 2013, p.t. "Poznaj sztukę żeglowania - Teoria manewrowania jednomasztowym jachtem śródlądowym". Numeracja tytułów ma związek z numerami działów w opracowaniu. Po dodaniu wszystkich działów - zostaną one połączone w kompletny poradnik.

ReklamaC1 - Restauracja Kormoran

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 1

  • 1
    Czuje się - ZADOWOLONY
    ZADOWOLONY
  • 0
    Czuje się - ZASKOCZONY
    ZASKOCZONY
  • 0
    Czuje się - POINFORMOWANY
    POINFORMOWANY
  • 0
    Czuje się - OBOJĘTNY
    OBOJĘTNY
  • 0
    Czuje się - SMUTNY
    SMUTNY
  • 0
    Czuje się - WKURZONY
    WKURZONY
  • 0
    Czuje się - BRAK SŁÓW
    BRAK SŁÓW

ReklamaB0 - Moja Koja

Daj nam znać

Jeśli coś się na Mazurach zafascynowało, wzburzyło lub chcesz się tym podzielić z czytelnikami naszego serwisu
Daj nam znać
ReklamaB1 - Karos Pomosty Pływające
ReklamaA2 - Odysseya Yachts