Podczas sterowania powinieneś trzymać rumpel dłonią od góry, a kciukiem od spodu. Na początku nauki sterowania wiele osób bardzo mocno ściska rumpel, co jest niepotrzebne. Rumpel trzymaj luźno, a wychylenia steru wykonuj wtedy, gdy będziesz wiedział, co chcesz przez to osiągnąć.
Od siły i prędkości, z jaką wychylisz ster, zależy skręt jachtu. Jeżeli szybko i gwałtownie wychylisz ster, to jacht szybko i dość gwałtownie skręci. Jednak także mocno wyhamuje. Jeżeli powoli go wychylisz, to jacht skręci łagodnie, wolno i będzie miał większą prędkość.
Jest kilka komend dotyczących pracy sterem, którymi w początkowej fazie nauki, posługuje się instruktor. Trzeba je znać, bo w sytuacjach grożących kolizją instruktor powinien przejąć kierowanie jachtem, wydając odpowiednią komendę ratującą jacht przed niebezpieczeństwem.
Poniżej tabela 3.1. - Komendy na ster
L.p. | Komenda/polecenie | Ustawienie płetwy sterowej/określenie kursu |
1 | „Ster zero” | płetwa sterowa ustawiona jest wzdłuż podłużnej osi symetrii jachtu |
2 | „Ster prawo” | płetwa sterowa wychylona jest o 25º - 45º z położenia „zero” w stronę prawej burty |
3 | „Ster lewo” | płetwa sterowa wychylona jest o 25º - 45º z położenia „zero” w stronę lewej burty |
4 | „Ster lekko prawo” | płetwa sterowa wychylona jest o 10º - 15º z położenia „zero” w stronę prawej burty |
5 | „Ster lekko lewo” | płetwa sterowa wychylona jest o 10º - 15º z położenia „zero” w stronę prawej lewej |
6 | „Ster prawo na burt” | płetwa sterowa wychylona jest maksymalnie w stronę prawej burty |
7 | „Ster lewo na burt” | płetwa sterowa wychylona jest maksymalnie w stronę lewej burty |
8 | „Sternik, kurs na …” | kurs na konkretny element na brzegu, dany znak lub inny obiekt – polecenie żeglowania żądanym kursem pilotowym |
9 | „Sternik lewiej” | nieznaczna zmiana (5º - 10º) dotychczasowego kursu jachtu w lewo |
10 | „Sternik prawiej” | nieznaczna zmiana (5º - 10º) dotychczasowego kursu jachtu w prawo |
11 | „Sternik odpadać” | polecenie zmiany kursu jachtu z wiatrem, czyli przy prawym halsie skręcanie w lewo, a przy lewym – w prawo, bez wykonywania zwrotu |
12 | „Sternik ostrzyć” | polecenie zmiany kursu jachtu na wiatr, czyli przy prawym halsie skręcanie w prawo, a przy lewym – w lewo, bez wykonywania zwrotu |
13 | „Sternik do linii wiatru” | sternik ma skręcić dziobem jachtu do wiatru i utrzymać jacht w linii wiatru |
Zapamiętaj: komenda na ster dotyczy położenia płetwy sterowej, a nie rumpla!
Gdy słyszysz polecenie lub komendę dotyczącą danej strony, np. prawo, "prawiej" lub lewo, "lewiej" dziób jachtu, którym strujesz, ma skręcić w podaną stronę. Nie patrz na rumpel czy ster. Wychylając ster, skup się na tym, żeby dziób jachtu skręcił w odpowiednią stronę.
Materiał pochodzi z opracowania instruktora żeglarstwa Reginy Flis z 2013, p.t. "Poznaj sztukę żeglowania - Teoria manewrowania jednomasztowym jachtem śródlądowym". Numeracja tytułów ma związek z numerami działów w opracowaniu. Po dodaniu wszystkich działów - zostaną one połączone w kompletny poradnik.
Serwis mazury24.eu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i opinii. Prosimy o zamieszczanie komentarzy dotyczących danej tematyki dyskusji. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.
Artykuł nie ma jeszcze komentarzy, bądź pierwszy!