Inicjatywa społeczna Ratujmy Mazury zaapelowała do RDOŚ w Olsztynie, by odmówiła zgody na przebieg drogi ekspresowej S16 w wariantach przedstawionych przez GDDKiA. RDOŚ w Olsztynie wskazała, że drogowcy zaproponowali wariant alternatywny, tj. wariant C, który nie oddziałuje znacząco negatywnie na obszar Natura 2000.
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Olsztynie przekazała we wtorek, że realizacja drogi ekspresowej S16 Mrągowo-Orzysz-Ełk w wariancie inwestorskim (wariant B) spowoduje znaczące uszczuplenie siedlisk żółwia błotnego. Ze względów przyrodniczych wariant ten jest nieakceptowalny - podała RDOŚ w Olsztynie.
Jednocześnie RDOŚ wskazała, że drogowcy zaproponowali wariant alternatywny, tj. wariant C (przesunięty na północ), który nie oddziałuje znacząco negatywnie na obszar Natura 2000. Jest to wariant wskazany przez inwestora jako wariant możliwy do realizacji w przypadku braku możliwości realizacji wariantu inwestorskiego.
Inicjatywa społeczna "Ratujmy Mazury" po decyzji RDOŚ zaapelowała, by Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Olsztynie odmówiła realizacji przedsięwzięcia zarówno w wariancie "B" jak i wariancie "C".
"Apelujemy również do GDDKiA o opracowanie alternatywnego korytarza omijającego obszary chronione Krainy Wielkich Jezior Mazurskich, o co od lat apelują organizacje pozarządowe wskazując możliwe przebiegi i rozwiązania. Od lat liczne organizacje pozarządowe jak i osoby prywatne protestowały przeciwko analizowanym wariantom (A, B i C) wskazując między innymi, że każdy z tych wariantów ma znaczący negatywny wpływ na obszary chronione"- podała Inicjatywa Społeczna Ratujmy Mazury.
- Stanowisko inicjatywy „Ratujmy Mazury” jest nam znane od dawna. W tej chwili zajmujemy się analizą sugestii Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Olsztynie - powiedział w czwartek rzecznik GDDKiA w Olsztynie Karol Głębocki.
Rzeczniczka RDOŚ w Olsztynie Justyna Januszewicz powiedziała PAP, że nie będzie komentować apelu Inicjatywy "Ratujmy Mazury".
We wtorek przekazała, że "w trakcie prowadzonej przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie procedury oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia polegającego na budowie drogi ekspresowej S16 Mrągowo-Orzysz-Ełk, zidentyfikowano obszar Natura 2000, na który inwestycja, zaplanowana przez inwestora według wariantu B, będzie wywierać znacząco negatywny wpływ".
- Jest to obszar Natura 2000 Mazurska Ostoja Żółwia Baranowo, powołany dla ochrony bardzo rzadkiej i zagrożonej wyginięciem populacji żółwia błotnego - wskazała RDOŚ w Olsztynie.
Urzędnicy RDOŚ w Olsztynie wyjaśnili, że "z analizy złożonej dokumentacji wynika, że realizacja drogi w wariancie inwestorskim spowoduje znaczące uszczuplenie siedlisk żółwia błotnego i obejmie znaczną część jego populacji".
- Zniszczeniu może ulec niemal połowa najważniejszych miejsc stałego występowania, miejsca hibernacji, potencjalne lęgowiska i szlaki przemieszczania się tego gatunku. Już sama budowa drogi spowoduje trwałą i niekorzystną modyfikację warunków środowiska negatywnie wpływającą na bytowanie żółwia błotnego. Realizacja inwestycji w wariancie proponowanym przez inwestora wpłynie znacząco negatywnie na obszar Natura 2000 Mazurska Ostoja Żółwia Baranowo. Ze względów przyrodniczych wariant ten jest nieakceptowalny - podała rzeczniczka RDOŚ w Olsztynie.
Podkreśliła, że w raporcie o oddziaływaniu na środowisko został wskazany wariant alternatywny, tj. wariant C (przesunięty na północ), który nie oddziałuje znacząco negatywnie na obszar Natura 2000. Jest to wariant wskazany przez inwestora jako wariant możliwy do realizacji w przypadku braku możliwości realizacji wariantu inwestorskiego.
W związku z tym, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie wystąpił do inwestora z zapytaniem, czy wyraża zgodę na realizację inwestycji w racjonalnym wariancie alternatywnym wskazanym w raporcie o oddziaływaniu na środowisko. Przepis prawa przewiduje, że jeśli inwestor nie przychyli się do tej propozycji, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie odmówi zgody na realizację przedsięwzięcia.
- Zaznaczam, że Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie nie jest przeciwny budowie drogi ekspresowej S16 Mrągowo-Orzysz-Ełk. Niemniej jednak realizacja inwestycji nie może wpływać znacząco negatywnie na obszar Natura 2000 i powinna zostać zaplanowana tak, aby straty w środowisku były jak najmniejsze - podkreśliła rzeczniczka RDOŚ w Olsztynie.
Droga nr 16 łączy zachodnią część regionu Warmii i Mazur ze wschodnią. Jest nazywana kręgosłupem województwa. W ostatnich latach zmodernizowany został odcinek od Olsztyna do Borek Wielkich koło Mrągowa. Odcinek od Borek do Mrągowa jest modernizowany i zostanie oddany do użytku w połowie przyszłego roku. Obecnie trwają zabiegi, by przebudową objąć odcinek Mrągowo-Orzysz-Ełk.
To wąska, pełna zakrętów droga, z poboczami obsadzonymi drzewami, biegnąca blisko zabudowań. Drogowcy opracowali przebieg trasy w trzech wariantach. Największe kontrowersje wzbudził odcinek między Mrągowem a Woźnicami koło Mikołajek, ponieważ z uwagi na jeziora teren jest trudny. Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych zarekomendowała do dalszej realizacji wariant B przebiegu drogi ekspresowej 16 od Mrągowa do Ełku.
Na podstawie informacji PAP.
Serwis mazury24.eu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i opinii. Prosimy o zamieszczanie komentarzy dotyczących danej tematyki dyskusji. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.