Oprócz dużych inwestycji na warmińsko-mazurskich drogach krajowych GDDKiA w Olsztynie realizuje mniejsze zadania w ramach rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024 (PBID). Podejmowane działania są ukierunkowane na zwiększenie ochrony uczestników ruchu oraz stworzenie bezpiecznej infrastruktury drogowej, a w efekcie zmniejszenie liczby wypadków i ich ofiar na Warmii i Mazurach.
Doświetlane przejścia dla pieszych
W styczniu br. zakończono pracę przy doświetleniu przejść dla pieszych na DK54 w Braniewie, DK53 w Gromie, Pasymiu i Występie, DK57 w Szczytnie, oraz w Wielbarku. 12 września podpisano umowę na doświetlenie przejść dla pieszych na DK16 i DK51 w gminach Barczewo, Dywity, Dobre Miasto, Gietrzwałd, Olsztyn, Purda i Stawiguda. Zadanie to obejmuje doświetlenie przejść dla pieszych w 22 lokalizacjach oraz przesunięcie jednego z przejść.
Na wykonanie dokumentacji projektowej czekają przejścia dla pieszych w gminach Biała Piska, Ruciane Nida, Giżycko, Miłki, Mrągowo (miejska i wiejska), Ryn, Węgorzewo, Pozezdrze, Pisz, Elbląg, Gronowo Elbląskie, Braniewo, Ostróda, Olsztynek, Nidzica, Grunwald, Miłomłyn, Iława (miejska i wiejska), Kisielice i Lubawa.
Na etapie przetargów na wykonanie prac znajdują się przejścia na terenie gmin Ełk (miejska i wiejska), Gołdap, Kowale Oleckie, Mikołajki, Orzysz, Bisztynek, Lidzbark Warmiński, Biskupiec, Kolno, Dźwierzuty, Jedwabno, Pasym, Rozogi, Wielbark, Piecki, Szczytno i Świętajno.
Powyższe działania obejmują drogi krajowe numer 15, 16, 22, 51, 53, 54, 57, 58, 59 i 63 na odcinkach zlokalizowanych na terenie całego województwa.
- Docelowo około 800 przejść dla pieszych w blisko 600 lokalizacjach zostanie doświetlonych przy pomocy dedykowanych latarń lub poprzez zwiększenie parametrów oświetlenia istniejącego. Dodatkowo wybudowane zostanie oświetlenie na dojazdach do przejść jako tzw. strefy przejściowe, jeżeli nie ma istniejącego oświetlenia lub jest ono nienormatywne – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie.
Budowane są ronda, chodniki i ciągi pieszo-rowerowe
W ramach PBID wybudowano już blisko 2 km chodników. Ku końcowi zmierza budowa 8 km dróg rowerowych realizowanych w ramach Mazurskiej Pętli Rowerowej. Powstały trzy ronda – na DK65 w Olecku, DK15 w Rożentalu i DK51 w okolicy Dywit. W fazę realizacji weszła rozbudowa 630 m DK51 w Dobrym Mieście. Umowę na to zadanie podpisaliśmy 20 września br.
Na przejściu dla pieszych na skrzyżowaniu DK59 i ulicy Leśnej w Mrągowie wybudowano sygnalizację świetlną. Kolejna sygnalizacja na DK16 w Łęgajnach jest w fazie realizacji. Na etapie prac projektowych znajduje się rondo w Gietrzwałdzie na DK16. Przygotowywana jest również dokumentacja projektowa dla chodników w Szczytnie wzdłuż DK57 oraz rozbudowę skrzyżowania w Okartowie.
Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024
Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024 ma na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA. PBID wskazuje rodzaje działań, które są potrzebne do wykonania, aby sieć dróg krajowych w Polsce była dostosowana technicznie i organizacyjnie do potrzeb użytkowników.
- W województwie warmińsko-mazurskim realizujemy w ramach Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024 34 zadania na odcinkach o łącznej długości 25,5 km. Koszt wszystkich zadań to około 180 mln zł. – informuje GDDKiA w Olsztynie.
Serwis mazury24.eu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i opinii. Prosimy o zamieszczanie komentarzy dotyczących danej tematyki dyskusji. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.