ReklamaA1 - Yamaha

Cerkiew w Wojnowie – pozostałość staroobrzędowców na Mazurach

Cerkiew w Wojnowie – pozostałość staroobrzędowców na Mazurach
 fot. Mazurski Park Krajobrazowy.

W malowniczej miejscowości Wojnowo, znajduje się wyjątkowy zabytek sakralny – Cerkiew pod wezwaniem Zaśnięcia Najświętszej Maryi Panny. Ta drewniana świątynia, wzniesiona w latach 1923–1927, stanowi nie tylko miejsce kultu, lecz także ważny punkt na mapie duchowego i kulturowego dziedzictwa regionu.

Cerkiew wyróżnia się charakterystyczną, dużą cebulastą kopułą, która góruje nad okolicą i przyciąga wzrok zarówno turystów, jak i pielgrzymów. Jej bryła, wykonana z drewna, harmonijnie wpisuje się w mazurski krajobraz, łącząc tradycję budownictwa sakralnego z lokalnym rzemiosłem. Wnętrze świątyni kryje ikonostas oraz elementy wystroju typowe dla prawosławnej estetyki, emanujące spokojem i duchową głębią.

Żywa wspólnota wiary

Przy cerkwi działa prawosławny klasztor żeński, który nadaje temu miejscu szczególny charakter. Zakonnice nie tylko pielęgnują życie duchowe, ale również dbają o zachowanie tradycji, organizując nabożeństwa, spotkania i działania edukacyjne. Dzięki ich obecności cerkiew w Wojnowie pozostaje żywym centrum religijnym, otwartym dla wszystkich poszukujących ciszy, refleksji i kontaktu z duchowością Wschodu.

Miejsce spotkań kultur

Wojnowo, znane z bogatej historii staroobrzędowców, jest miejscem, gdzie przez wieki przenikały się różne tradycje religijne i narodowe. Cerkiew Zaśnięcia NMP stanowi ważny symbol tej wielokulturowości – przypomina o tolerancji, współistnieniu i duchowym bogactwie regionu.

Staroobrzędowcy pojawili się na Mazurach w XIX wieku, jako uchodźcy religijni z Rosji, uciekający przed prześladowaniami po reformach cerkiewnych patriarchy Nikona. Osiedlili się m.in. w Wojnowie, tworząc wspólnoty o unikalnej kulturze i architekturze. Ich migracja była wynikiem sprzeciwu wobec reform liturgicznych wprowadzonych przez patriarchę Nikona w latach 1652–1656, które miały upodobnić rosyjską cerkiew do greckich zwyczajów. Reformy te wywołały rozłam religijny – tzw. raskół – a ich przeciwnicy, nazwani staroobrzędowcami, byli prześladowani i zmuszeni do opuszczenia Rosji.

Droga na Mazury

Po początkowym osiedleniu się na Litwie, Suwalszczyźnie i ziemi augustowskiej, staroobrzędowcy zaczęli przybywać do Prus Wschodnich około 1830 roku. Władze pruskie, chcąc zasiedlić wyludnione tereny Mazur, przyjęły ich z życzliwością. Osadnicy nabywali ziemię i zakładali wsie.


 

Duchowe centrum – Wojnowo

Wojnowo szybko stało się duchowym centrum staroobrzędowców. W 1847 roku powstał tam klasztor Zbawiciela i Trójcy Świętej, który przez lata pełnił funkcję filii moskiewskiego cmentarza Prieobrażeńskiego. W 1885 roku klasztor przekształcono w żeńską wspólnotę zakonną, którą prowadziły m.in. Jewpraksija Dikopolska i Anastazja Sokołowa.

Staroobrzędowcy wnieśli na Mazury unikalną architekturę sakralną, osobliwe zwyczaje religijne i własny styl życia, który przez niemal 200 lat współtworzył lokalny krajobraz kulturowy. Choć dziś ich społeczność jest niewielka, ślady obecności starowierców – cerkwie, klasztory, cmentarze – pozostają ważnym elementem dziedzictwa regionu.

ReklamaC1 - Restauracja Kormoran

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 0

  • 0
    Czuje się - ZADOWOLONY
    ZADOWOLONY
  • 0
    Czuje się - ZASKOCZONY
    ZASKOCZONY
  • 0
    Czuje się - POINFORMOWANY
    POINFORMOWANY
  • 0
    Czuje się - OBOJĘTNY
    OBOJĘTNY
  • 0
    Czuje się - SMUTNY
    SMUTNY
  • 0
    Czuje się - WKURZONY
    WKURZONY
  • 0
    Czuje się - BRAK SŁÓW
    BRAK SŁÓW

ReklamaB0 - Amax

Daj nam znać

Jeśli coś się na Mazurach zafascynowało, wzburzyło lub chcesz się tym podzielić z czytelnikami naszego serwisu
Daj nam znać
ReklamaB1- OW Wodnik
ReklamaA2 - port 69