Rok 2020 był bardzo trudny dla nas wszystkich. Pandemia koronawirusa praktycznie zdemolowała i wywróciła do góry nogami wiele naszych planów. Jednakże sezon turystyczny na Mazurach to najgorszych nie należał. Można wręcz powiedzieć, że ten region przeżył prawdziwy najazd turystów z Polski i Europy. Także inwestycje na Mazurach nie „wyhamowały” – trwają nadal.
Co tu się buduje? Czyli przeglądamy najciekawsze i też najbardziej oczekiwane, ale również kontrowersyjne projekty inwestycyjne na Mazurach.
Mazurska Pętla Rowerowa zakłada wytyczenie i utworzenie jednego głównego szlaku rowerowego o długości około 300 km. W pasach dróg krajowych, czyli w zakresie, za który odpowiada GDDKiA, zlokalizowanych będzie łącznie 15,4 km dróg rowerowych.
Aktualnie powstaje punkt widokowy na Wzgórzu Św. Brunona. Kolejny obiekt to tzw. MOR czyli miejsce obsługi rowerzystów, zlokalizowane w okolicy Twierdzy Boyen i skrzyżowania DK 59 z DW 592 (skrzyżowanie na Kętrzyn)
Zadania przewidziane do realizacji przez GDDKiA zlokalizowane są na terenie powiatów: węgorzewskiego (Węgorzewo, Pozezdrze), giżyckiego (Wilkasy, Ryn, Canki), mrągowskiego (Mrągowo, Mikołajki, Probark) oraz piskiego (Okartowo, Jeglin, Maldanin). W tych miejscach przewiduje się: budowę wydzielonych dróg rowerowych dwukierunkowych, budowę wydzielonych dróg rowerowych dwukierunkowych z chodnikiem, budowę wydzielonych dróg rowerowych jednokierunkowych z chodnikiem, modernizację 12 skrzyżowań, modernizację 2 obiektów inżynierskich, wykonanie oznakowania trasy.
„Tutaj nie wpłynie żadna łódka”, „Ten port będzie pusty” – zapewne takie myśli przewijały niejednemu z nas podczas spacerów wzdłuż brzegu Pisy. Widok pustych miejsc postojowych nie napawał zbytnio optymizmem. A jednak, coraz więcej miłośników aktywnego wypoczynku cumuje swoje łodzie w basenie portowym.
Teraz wpływają tu motorówki, żaglówki i houseboaty. Dla wielu żeglarzy i ich rodzin port nad Pisą jest pierwszym i jednocześnie ostatnim przystankiem podróży po Krainie Wielkich Jezior Mazurskich.
Powoli rozbudowuje się też infrastruktura. Można już korzystać z toalet i umywalek. Postawiono pomieszczenie biurowe, w którym działa kasa biletowa. Ceny pobytu w porcie są promocyjne.
Na nabrzeżu w Mikołajkach powstała nowoczesna promenada ze straganami i miejscami do odpoczynku oraz nowe miejsca do cumowania łodzi. Burmistrz miasta Piotr Jakubowski przyznał, że przebudowa nadbrzeża to „inwestycja, która na dobre i na lata zmieni obraz Mikołajek”.
Powstała znacznie szersza niż obecnie, promenada, która także będzie znacznie dłuższa. Będzie ciągnęła się w stronę Śniardw niemal do granic administracyjnych Mikołajek. Tak naprawdę całe nadbrzeże będzie jednym wielkim portem.
To pierwsza śluza wybudowana na Mazurach od kilkudziesięciu lat. Obiekt powstał we współpracy Wód Polskich z gminami mazurskimi i marszałkiem województwa warmińsko-mazurskiego. Odciążył zabytkową, wiekową i oblężoną „starą” Guziankę. Ta po remoncie również ma służyć żeglarzom.
Nowa śluza może pomieścić w dwóch rzędach 10 jachtów dużych i średnich lub 12 średnich i małych. Zapewnia możliwość komunikacji pomiędzy jeziorami, których poziom zwierciadła wody różni się o około 2 m.
W tym roku rozpoczęto remont kanałów na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich: Grunwaldzkiego, Mioduńskiego i Tałckiego. Koszt tych prac to ponad 65 milionów złotych. W 2021 r. Wody Polskie planują remont kanałów Szymońskiego i Łuczańskiego. Modernizacji doczeka się również zabytkowa stara śluza Guzianka.
Roboty budowlane na Kanale Grunwaldzkim powinny zostać zakończone w 2021 roku, na dwóch pozostałych w 2022 roku. Na kanałach Szymońskim i Giżyckim prace będą trwać do 2023 roku. Inwestycja odbywa się w partnerstwie ze Stowarzyszeniem Wielkie Jeziora Mazurskie 2020.
W 2021 roku Wody Polskie planują też ogłosić przetarg na remont Śluzy Guzianka I, która jest w złym stanie technicznym.
Bundestag przyznał kolejną dotację w kwocie pół miliona euro na remont pałacu w Sztynorcie. Środki te pozwolą na zakończenie remontu prawego skrzydła pałacu. Obiektem opiekuje się Polsko-Niemiecka Fundacja Ochrony Zabytków Kultury.
Fundacja ta opiekuje się pałacem, organizuje jego remont i prace konserwatorskie oraz zdobywa fundusze na ich prowadzenie.
Od 2009 roku w pałacu Fundacja m.in. wyremontowała dach i wzmocniła stropy, osuszono fundamenty. Podczas prac konserwatorskich na belkach stropowych odkryto alegoryczne malowidła. Pieniądze na te prace pochodziły z Bundestagu oraz od rodziny Lehndorffów, która na ten cel na aukcjach sprzedała część rodzinnych pamiątek; w ten sposób zebrano 50 tys. euro.
Inwestycja, która jeszcze się na Mazurach nie rozpoczęła, a już budzi wielkie kontrowersje i dzieli mazurskie samorządy i mieszkańców na zwolenników i jej przeciwników. Chodzi o budowę drogi ekspresowej s-16 przez ten region.
Do realizacji przewidziany jest wariant B przebiegający na trasie Mrągowo - Kosewo - Baranowo (od strony południowej) - Mikołajki - Woźnice - Drozdowo – Orzysz GDDKiA (od strony północnej) - Strzelniki - Klusy - Chrzanowo - Ełk.
Następnym krokiem było złożenie w grudniu 2020 roku do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Olsztynie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy drogi ekspresowej S16 na odcinku Mrągowo - Orzysz - Ełk.
Powstaje tu nowoczesne i przyjazne miejsce dla żeglarzy. Wiele rzeczy już zostało wykonanych, jednak przed portem i osadą nowe wyzwania – na wodzie i na lądzie. Co się zmieni? Będą nowe pomosty i nowy system cumowania. Kilkadziesiąt nowych jachtów do szkoleń, regat i eventów. Zaplanowano remont zabytkowego spichlerza i rybaczówki. W tych dwóch obiektach powstanie nowoczesna i stylowa przestrzeń do pracy zdalnej. Inwestor wzniesie też domy mieszkalne przeznaczone na sprzedaż.
Oto główne elementy projektu Nowy Sztynort – Osada Wolności. Umowy podpisane, zamówienia w realizacji, a pierwsze efekty prac już w najbliższym sezonie.
Serwis mazury24.eu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i opinii. Prosimy o zamieszczanie komentarzy dotyczących danej tematyki dyskusji. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.
Artykuł nie ma jeszcze komentarzy, bądź pierwszy!