Na rynku pojawiają się coraz częściej rowery crossowe w wersji elektrycznej, wprowadzające zupełnie nową kategorię wygodnej jazdy. Dla kogo mogą okazać się najlepszym wyborem i jak wybrać dobrej jakości elektryczny rower crossowy?
Rowery crossowe to niezwykle powszechna kategoria jednośladów, której konstrukcja jest doskonałą hybrydą i kompromisem pomiędzy rowerami górskimi a trekkingowymi. Z jednej strony mamy tu do czynienia z nieco niższa i węższą oponą niż w rowerze górskim, ale jednocześnie nieco bardziej agresywną geometrią niż w przypadku klasycznego roweru trekkingowego. Przy takich parametrach nie bez powodu określa się je mianem rowerów uniwersalnych – dla tych, którzy podróżują rowerem okazjonalnie zarówno po mieście, trasach asfaltowych, jak i drogach gruntowych, łatwiejszych drogach leśnych czy niewielkich wzniesieniach, rower crossowy będzie wyborem idealnym. Na rynku pojawiają się jednak coraz częściej rowery crossowe w wersji elektrycznej, wprowadzające zupełnie nową kategorię wygodnej jazdy. Dla kogo mogą okazać się najlepszym wyborem i jak wybrać dobrej jakości elektryczny rower crossowy?
Rosnące zainteresowanie rowerami elektrycznymi nie powinno być zaskoczeniem zarówno dla amatorów kolarstwa rekreacyjnego, jak i zawodników. Możliwości, jakich dostarcza dodatkowe wsparcie napędu elektrycznego przydają się nie tylko dla osób o ograniczonych możliwościach ruchowych (np. seniorów), ale też dla sportowców wracających po kontuzjach, osób pracujących dopiero nad swoją kondycją czy tych, którzy chcieliby wybierać się na dłuższe wycieczki rowerowe ale nie mają wystarczająco sił, by pokonać całą trasę. Silnik elektryczny w rowerze działa wyłącznie w trakcie pedałowania, przez co nie odbiera w żaden sposób przyjemności z jazdy i aktywności fizycznej – to w dalszym ciągu dobrej jakości trening całego ciała, wspierany jedynie pracą silnika dla nieco lżejszej jazdy, z szansą czerpania radości z każdego pokonanego kilometra.
W związku z rosnącą popularnością, w ofertach producentów rowerów elektrycznych pojawia się z roku na rok coraz więcej modeli jednośladów z napędem. Wśród popularnych ofert dostępne są już nie tylko e-rowery miejskie, ale i trekkingowe, górskie czy crossowe. Te ostatnie mogą okazać się doskonałym rozwiązaniem uniwersalnym na jazdę w każdym terenie. Charakterystyczna geometria w połączeniu ze wsparciem silnika elektrycznego zdecydowanie sprzyja długim przejażdżkom zarówno po szosie, jak i trasach gruntowych.
Rowery crossowe zostały zbudowane tak, by sprzyjały zarówno rekreacyjnej jeździe po szosie, parkach i gładkich trasach rowerowych, jak i wypadom na nieco trudniejszy teren i ścieżki leśne czy proste szlaki górskie. To hybryda pomiędzy typowymi rowerami górskimi, niegdyś uznawanymi za modele uniwersalne, a rowerami trekkingowymi, które z uwagi na wyposażenie dodatkowe (np. błotniki, bagażnik) mogą być nieco cięższe i niewystarczająco agresywne przy bardziej dynamicznej jeździe. Elektryczne rowery crossowe to rowery turystyczne, które nie zostały nakierowane na konkretny styl jazdy – z powodzeniem zabierzesz je do miasta, na trasę i w góry, radząc sobie dość dobrze na amatorskim poziomie w niemalże każdym terenie.
Zdecydowanym atutem rowerów crossowych jest ich sportowa sylwetka, dająca więcej swobody jazdy niż rower miejski czy turystyczny oraz lepsze przełożenie, które pozwala zachować dynamikę jazdy także na trudniejszych trasach. Dużym plusem są tu także węższe, najczęściej 28” calowe sportowe koła, które pomimo solidnego bieżnika nie sprawiają problemów przy jeździe po asfalcie i gładkiej nawierzchni. Dla tych, którzy chcą osiągnąć na rowerze wycieczkowym nieco lepsze prędkości, każdy z elektrycznych rowerów crossowych dostępnych w ofercie sklepu Bikester.pl może być dobrą propozycją.
Planując kupno elektrycznego roweru crossowego trzeba oczywiście zwrócić uwagę na parametry, bo poza wyborem właściwego rozmiaru ramy, kół, solidnego napędu i hamulców, do puli kryteriów dołącza kwestia wyboru właściwego napędu elektrycznego. W przypadku rowerów crossowych przystosowanych do jazdy w zróżnicowanym terenie, zdecydowanie najlepszym wyborem jest silnik montowany centralnie (rozwiązanie dość uniwersalne) lub w tylnej piaście, jeśli zależy Ci na większej dynamice jazdy i bardziej bezpośrednim przełożeniu mocy. Niestety, w przypadku drugiego z rozwiązań możesz odczuwać większe obciążenie i przeniesienie środka ciężkości na tylne koło, co biorąc pod uwagę konieczność ciągłego pedałowania (bo silnik nie pracuje sam) może wymagać na dłuższych trasach nieco więcej wysiłku.
Materiał partnera
Serwis mazury24.eu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i opinii. Prosimy o zamieszczanie komentarzy dotyczących danej tematyki dyskusji. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.
Artykuł nie ma jeszcze komentarzy, bądź pierwszy!