Wykonawca drogi S16 przez Mazury został wezwany do weryfikacji i aktualizacji danych dotyczących wybranego wariantu trasy. Taka decyzja stawia drogowców prawie w punkcie wyjścia. Trwające od blisko 20 lat plany budowy drogi S16 przez Mazury mogą się opóźnić, a być może inwestycja w ogóle nie dojdzie do skutku.
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Olsztynie wezwała drogowców do zaktualizowania danych dotyczących budowy tej trasy. Wyznaczony czas uzupełniania dokumentów to koniec lipca 2025 r.
Dokumentację „ekspresówki” przez Mazury trzeba zaktualizować
O wezwaniu olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad "do weryfikacji i zaktualizowania danych" oddziaływania planowanej drogi na środowisko oraz do zaktualizowania samego raportu oddziaływania na środowisko poinformowała rzecznik prasowa olsztyńskiej Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) Justyna Januszewicz.
- Dokumenty, które przekazała nam GDDKiA, pochodzą z 2020 roku. Od tamtej pory mogło się wiele w środowisku zmienić, zarówno z przyczyn naturalnych, jak i z powodu działalności człowieka. Chodzi nam m.in. o to, czy w pobliżu planowanej trasy powstały np. nowe domy, które będą wymagały ochrony przed hałasem, albo czy został wycięty las - powiedziała Januszewicz, dodając, że zakreślony na zaktualizowanie dokumentów termin to koniec lipca 2025 r.
Ponieważ planowanie budowy drogi ekspresowej S16 przez Mazury - od Mrągowa do Ełku - trwa blisko 20 lat olsztyński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przyznał, że taka decyzja RDOŚ stawia drogowców "prawie w punkcie wyjścia".
Jeśli dokumenty będą aktualizowane, termin rozpoczęcia inwestycji S16 jeszcze się wydłuży
- Na razie analizujemy przesłane nam dokumenty, wymagania i zastanawiamy się nad naszym dalszym działaniem. Jest jeszcze zbyt wcześnie, by przesądzać, czy będziemy aktualizować te dokumenty, bo pismo z RDOŚ dostaliśmy przed kilkoma dniami - powiedziała rzecznik prasowa olsztyńskiej GDDKiA Katarzyna Kozłowska.
Jak wskazała, nie można jednak wykluczyć, że jeśli dokumenty będą aktualizowane, termin rozpoczęcia inwestycji jeszcze się wydłuży.
Przez wiele lat drogowcy opracowywali koncepcje przebiegu ekspresowej S16 przez Mazury - od Mrągowa do Ełku. Każdy z wariantów był oprotestowywany przez ekologów i środowiska sprzeciwiające się degradacji krajobrazu naturalnego i kulturowego Mazur. GDDKiA skłaniała się ku temu, by nową drogę zbudować w wariancie najbardziej zbliżonym do obecnego przebiegu tej trasy, tj. przez Baranowo - Mikołajki - Woźnice.
Analizy wykazały, że przy budowie drogi s16 nie da się uniknąć negatywnego oddziaływania na środowisko. RDOŚ zasugerował, że trasa ekspresowa przez Mazury może być mniej obciążająca środowisko w wariancie przebiegającym bliżej Rynu, niż Mikołajek.
Po trwających trzy lata analizach RDOŚ w tym roku uznało, że nawet przy zastosowaniu działań ochronnych i zabezpieczających, nie udałoby się uniknąć znaczącego, negatywnego oddziaływania na środowisko. Szczególnie, jak podkreślono, chodzi o żółwie błotne, które występują w okolicach Baranowa i są tam chronione obszarem Natura 2000.
W sierpniu br. olsztyńska GDDKiA poinformowała, że jest gotowa na taki wariant i wniosła o wydanie decyzji środowiskowej, bez której nie można zacząć inwestycji. Po wydaniu decyzji środowiskowej drogowcy będą musieli ogłosić przetarg na wykonanie koncepcji programowej tej drogi.
Droga S16 nazywana jest komunikacyjnym kręgosłupem Warmii i Mazur
Trasa S16 nazywana jest komunikacyjnym kręgosłupem Warmii i Mazur, bo przecina region od zachodu na wschód, z Iławy i Ostródy, przez Olsztyn i Mrągowo do Orzysza i Ełku. Trasa jest wyremontowana i zbudowana częściowo od nowa od Olsztyna do Mrągowa. Od Mrągowa do Ełku trasa ta jest bardzo wąska, kręta, miejscami występują na niej koleiny.
Wykluczenie komunikacyjne regionu jest wskazywane przez ekspertów jako jeden z czynników wyludniania się Mazur.
źródło: PAP.
Serwis mazury24.eu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i opinii. Prosimy o zamieszczanie komentarzy dotyczących danej tematyki dyskusji. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.
Artykuł nie ma jeszcze komentarzy, bądź pierwszy!