Można zauważyć, że w ostatnich latach sporo zaczyna się dziać jeśli chodzi o działania inwestycyjne na Mazurach. Remontowane są mazurskie kanały i śluzy. Trwa budowa drogi ekspresowej przez Mazury. Praktycznie na ukończeniu jest Mazurska Pętla Rowerowa, a z fazy projektowej zaczyna wyłaniać się zarys jednego z największych projektów inwestycyjnych – czyli Wielka Pętla Mazurska. Do tego mazurskie miasta również intensywnie działają w kierunku poprawy swojej infrastruktury.
Spójrzmy więc na najważniejsze inwestycje, jakie trwały bądź zostały zapoczątkowane w 2022 roku na Mazurach.
Fundusze unijne wesprą przebudowę oraz elektryfikację mazurskiej trasy kolejowej nr 38 na odcinku Ełk-Giżycko. Centrum Unijnych Projektów Transportowych i PKP PLK S.A. podpisały umowę o dofinansowanie realizacji inwestycji.
Rusza przebudowa mazurskiej trasy kolejowej na odcinku Ełk-Giżycko. Inwestycja uzyskała wsparcie z Funduszy Europejskich.
Modernizacja odcinka Ełk-Giżycko pozwoli na podróż pociągiem z dwukrotnie większą niż dzisiaj prędkością - z 80 km/h do 160 km/h. Mieszkańcy regionu uzyskają lepszy dostęp do kolei.
Piotr Jakubowski – burmistrz Mikołajek, Jarosław Filipek – burmistrz Rynu podpisali umowy na budowę Miejsc Obsługi Rowerzystów w ramach projektu Mazurska Pętla Rowerowa.
Mikołajski MOR będzie największy na liczącej ponad 300 km trasie rowerowej a korzystać będą z niego także spacerowicze. Inwestycja powstanie w parku przy alei Spacerowej a jej koszt to ponad 1,3 mln zł. Dofinansowanie całego projektu pochodzi z Funduszy Europejskich dla Warmii i Mazur.
Samorząd mazurskiego Węgorzewa sprzedał za 5 mln zł działkę nad jeziorem Święcajty. Kupił ją developer z Warszawy. Inwestor zapowiada budowę ekskluzywnego apartamentowca z funkcją hotelową. Miastu taka inwestycja jest bardzo potrzebna.
Sprzedano ponad 8 hektarów nieużytków i terenów zadrzewionych w strefie chronionego krajobrazu nad jeziorem Święcajty. Chęć zakupu nieruchomości zgłosiło trzech oferentów. Ostatecznie do przetargu stanął jeden.
Nieruchomość położoną nad jeziorem i w sąsiedztwie Węgorzewa nabyła firma deweloperska z Warszawy za kwotę wyższą od ceny wywoławczej. W sumie nabywca musi zapłacić 4,84 mln zł.
Inwestor chce zbudować ekskluzywny apartamentowiec z funkcją hotelową, tak zwany aparthotel. Co jest zgodne z planem zagospodarowania przestrzennego tego terenu.
3 marca br. w Hotelu Nidzkim w Rucianem-Nidzie poznaliśmy wyniki konkursu architektonicznego na opracowanie koncepcji urbanistyczno-architektonicznej zagospodarowania brzegów jeziora Guzianka Duża wraz z przyległymi terenami zieleni miejskiej i dawnego tartaku. Konkurs rekomendowany był przez SARP oraz Warmińsko-Mazurską Izbę Architektów.
Celem konkursu było opracowanie koncepcji ubanistyczno‑architektonicznej śródmiejskiego obszaru Rucianego‑Nidy. Konkursowy teren obejmował brzeg jeziora Guzianka Duża, przyległe tereny zielni miejskiej i dawnego tartaku.
Założenia projektu przewidują lokalizację portu jachtowego, strefy obsługi turystyki wodnej, pieszej i rowerowej na trasie Mazurskiej Pętli Rowerowej, zieleni miejskiej oraz strefy wypoczynku nad wodą.
Zakończył się remont Kanału Piękna Góra łącznego jezioro Tajty z jeziorem Kisajno. Przebudowane zostało 140 m umocnień kanału wraz z małą korektą główki wyjściowej na jezioro Kisajno. Kanał został także udrożniony do głębokości 1,6 m, co zapewni właściwe parametry klasy drogi wodnej (I A).
Na początku roku natomiast, zakończył się remont Kanału Tałckiego łączącego jezioro Tałty z jeziorem Tałtowisko. Kanał o długości 1,6 km przeszedł kompleksową przebudowę. Powstało także 8 przejścia dla zwierząt w postaci opasek z kiszek faszynowych oraz umocniono i pogłębiono dno kanału dla uzyskania wymaganej głębokości 1,6 m. Remont Kanału Tałckiego trwał 1,5 roku i kosztował ponad 27 milionów złotych.
Ze względu na remont kanałów Mioduńskiego, Szymońskiego, Węgorzewskiego oraz rzeki Węgorapy, na drodze wodnej występowały utrudnienia w ruchu oraz wydłużony czas oczekiwania na wejście do kanałów. Należy jednak podkreślić, że mimo prowadzonych prac, kanały - podobnie jak w ubiegłym roku - przez cały sezon żeglugowy pozostały otwarte dla ruchu i można było nimi pływać.
W ramach budowy Mazurskiej Pętli Rowerowej powstały w Mrągowie dwie wieże widokowe i Miejsce Obsługi Rowerzystów. Dodatkowo na Górze Czterech Wiatrów znajduje się trzecia wieża. Inwestycje zrealizowano również w gminie Ruciane-Nida.
Mazurska Pętla Rowerowa rośnie w oczach i już wkrótce będzie niezwykłą atrakcją turystyczną regionu.
Mimo trudności na rynku materiałów budowlanych i problemów z zatrudnieniem, z którymi boryka się wiele inwestycji w Polsce, prace na szesnastce na Mazurach przebiegają zgodnie z harmonogramem. A to oznacza, że niebawem osiągną półmetek.
Trwa budowa ekspresowego odcinka drogi krajowej nr 16 między Borkami Wielkimi i Mrągowem. Prace przy 16-kilometrowym fragmencie ekspresówki rozpoczęły się latem ubiegłego roku. Ich zaawansowanie osiągnęło 20 procent, co według inwestora nie jest powodem do niepokoju.
Aktualnie trwa procedura inwestycyjna zmierzająca do budowy dwóch nowych odcinków klasy ekspresowej w ciągu drogi krajowej nr 16: Mrągowo-Ełk i Ełk-Knyszyn w północno-wschodniej Polsce. Oba te fragmenty S16 będą znacząco oddziaływać na środowisko przecinając Krainę Wielkich Jezior Mazurskich i Biebrzański Park Narodowy – wskazują ekolodzy.
Organizacje pozarządowe od dawna domagają się, by inwestor (GDDKiA) przeanalizował inne korytarze przebiegu S16, które ominą obszary cenne przyrodniczo i atrakcyjne turystycznie. Do tej pory apele strony społecznej pozostały bez reakcji.
Do końca roku miało powstać studium wykonalności budowy Pętli Mazurskiej. Głównym celem przedsięwzięcia jest utworzenie szlaku żeglownego w formie pętli, która umożliwi dopłynięcie do jeziora Śniardwy z portu w Giżycku na jeziorze Niegocin i powrót funkcjonującym obecnie szlakiem żeglownym przez jeziora Tałty, Szymon i Jagodne.
W Okartowie nad jeziorem Tyrkło, w obecności Marka Gróbarczyka - wiceministra infrastruktury i Przemysława Dacy - prezesa Wód Polskich, podpisano umowę na wykonanie opracowania p.n.: „Wstępne Studium Wykonalności dla zadania p.n.: „Pętla Mazurska - budowa drogi wodnej łączącej jezioro Niegocin z jeziorem Śniardwy.”
Na Mazurach, niedaleko Olsztynka ma powstać imponujący park rozrywki, który rozmiarami może przewyższyć słynną Energylandię w Zatorze. Jak podaje "Gazeta Wyborcza", firma Ptak SA chce tu zbudować ogromne centrum rozrywki dla turystów z całego kraju.
Ten imponujący obiekt rozrywkowy miałby zostać wybudowany na Mazurach, a dokładniej w Olsztynku.
Za tym projektem ma stać Spółka Ptak SA, słynąca przede wszystkim z centrum kongresowego Warsaw Expo oraz parku rozrywki Mandoria pod Łodzią. Inwestor zakupił już 300 hektarów ziemi na terenie dawnego PGR Łutynówko położonego w pobliżu jeziora Wenyk.
W planach jest postawienie największego parku rozrywki w Polsce.
13 września oficjalnie oddano do użytku odcinek drogi ekspresowej S61 na trasie Szczuczyn-Ełk PD (Zdunki). Dzięki temu mieszkańcy Mazur i Ełku będą mogli szybciej dotrzeć do Łomży czy Warszawy.
Zakończony właśnie odcinek o przekroju dwupasmowym w każdym kierunku, skróci przede wszystkim czas dojazdu do centralnej części Polski. Poprawi też jakość i bezpieczeństwo podróży.
Wody Polskie podpisały umowę na remont śluzy Karwik na Mazurach. Remont potrwa rok, jego koszt to ponad 11 milionów złotych, z czego ponad 9 milionów to dofinansowanie unijne.
Remont śluzy Karwik wykona firma Hydrobud Kielczyk. Koszt inwestycji to ponad 11 milionów złotych, z czego ponad 9 milionów to dofinansowanie unijne. Prace potrwają do 22 września 2023 roku.
Remont śluzy Karwik obejmie modernizację tzw. głowy górnej śluzy (ściany, dno, korona, kanały obiegowe), tzw. głowy dolnej oraz komory śluzy (skarpy, dno).
W Giżycku nad brzegiem jeziora Niegocin realizowana jest budowa restauracji na wodzie oraz kompleks apartamentów. Władze miasta cieszą się, że polepsza się infrastruktura turystyczna i wpływy podatkowe do kasy miejskiej. Miłośnicy krajobrazu i część mieszkańców nie są jednak zadowoleni.
Z inwestycji w mieście na Mazurach cieszy się burmistrz Giżycka, który ma nadzieję na zwiększenie wpływów finansowych do budżetu miasta.
- Stajemy się kurortem, z perspektywy władz miasta to większe wpływy podatkowe – powiedział PAP burmistrz Giżycka Wojciech Iwaszkiewicz, odnosząc się do nowej inwestycji, która właśnie rozpoczyna się nad brzegiem jeziora Niegocin.
Firma Antea Polska S.A. opracowuje dokument pod nazwą „Wstępne studium wykonalności dla zadania pn.: Pętla Mazurska - budowa drogi wodnej łączącej jezioro Niegocin z jeziorem Śniardwy”.
W ramach opracowania planowane jest utworzenie szlaku żeglownego w formie pętli, co umożliwi dopłyniecie do jeziora Śniardwy z portu w Giżycku na jezioro Niegocin i powrót torem wodnym przez jezioro Śniardwy do jeziora Niegocin – funkcjonującym obecnie szlakiem żeglownym wiodącym przez jezioro Tałty, Szymon i Jagodne.
Droga wodna Pętla Mazurska składa się z dwóch odcinków - części wschodniej i zachodniej. Projektowaniem w ramach wykonywanego „Wstępnego Studium Wykonalności dla zadania p.n.: Pętla Mazurska -budowa drogi wodnej łączącej jezioro Niegocin z jeziorem Śniardwy” objęta jest część wschodnia.
Część drogi wodnej Pisz – Węgorzewo łącząca jeziora Szymon i Kotek Wielki została oficjalnie oddana wodniakom do użytku. 19 października br. zakończyły się odbiory prac remontowych na Kanale Mioduńskim.
Od lat szlak żeglugowy między jeziorem Szymon a Kotek Wielki był w złym stanie technicznym. Tego typu inwestycje są niezbędne ze względu na silną degradację i zły stan ubezpieczeń brzegowych kanałów oraz fragmentów nabrzeży jezior służących obsłudze ruchu żeglugowego.
Prace remontowe objęły przebudowę i umocnienie brzegów kanału na odcinku blisko 2 km, zostały realizowane zgodnie z harmonogramem - rozpoczęły się z początkiem sierpnia w 2020 r. i z zakończyły we wrześniu br.
Całkowity koszt remontu Kanału Mioduńskiego wyniósł ponad 36 mln złotych.
Po ponad rocznej budowie i pracach wykończeniowych do użytku oddano część BOT - Budynku Obsługi Turystów w Wilczym Szańcu na Mazurach.
Budynek sfinansowany ze środków własnych Nadleśnictwa Srokowo oraz Funduszu Leśnego PGL Lasy Państwowe liczy 353 m2. Mieszczą się w nim: sklep z pamiątkami, biuro i zaplecze, toalety, prysznice, pomieszczenie dla matek z małymi dziećmi oraz kawiarnia z tarasem.
- Już dziś możecie Państwo korzystać z pełnego zaplecza sanitarnego, a wkrótce otwarcie nowoczesnego sklepu z publikacjami dotyczącymi Wilczego Szańca i pamiątkami – informuje Nadleśnictwo Srokowo.
Oprócz tego powiększony zostanie parking i zaplecze gospodarcze. Wszystko po to, by obsłużyć kilkaset tysięcy zwiedzających w sezonie.
Charakterystyczny wyróżnik Mrągowa - amfiteatr, w którym odbywa się wiele imprez plenerowych, ma zostać zadaszony. Władze miasta podpisały umowę z wykonawcą prac, których wartość wyceniono na 28,3 mln zł.
Ostatnią modernizację amfiteatr w Mrągowie przeszedł w 2012 roku za blisko 10 mln zł. Od tamtej pory widownia liczy 5280 miejsc, a pod sceną znajdują się cztery umeblowane garderoby, każda z łazienką oraz część restauracyjna.
Urząd Miejski w Mrągowie, który jest właścicielem amfiteatru, zamierza m.in. zbudować otwierane zadaszenie nad widownią, nową drogę do hoteli zlokalizowanych w pobliżu amfiteatru i oświetlić ją energooszczędnymi lampami LED. Przy amfiteatrze mają powstać parking i miejsca postojowe.
Rzecznik mrągowskiego magistratu Paweł Krasowski poinformował, że przebudowana zostanie scena amfiteatru - zostanie zamontowana przy niej platforma - podnośnik. Przebudowana ma być także reżyserka.
Śluza Guzianka I, która łączy jeziora Guzianka Mała i Bełdany, zostanie wyremontowana za ponad 16 mln zł - poinformowały Wody Polskie. Prace przy zbudowanej w 1879 r. śluzie mają potrwać do końca przyszłego roku.
Zgodnie z umową z wykonawcą, prace remontowe przy śluzie Guzianka I mają potrwać rok i obejmą m.in. wymianę wrót górnych i dolnych wraz z kładkami, uszczelnienie, remont ubezpieczeń i skarp oraz wzmocnienie podłoża śluzy i rozbudowę sterówki. Koszt remontu wyniesie ponad 16 mln zł.
Do czasu zakończenia prac żeglarze będą korzystać ze śluzy Guzianka II, którą oddano do użytku w połowie 2020 r. Był to pierwszy tego typu obiekt zbudowany po wojnie na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Śluza powstała, by odciążyć "starą" Guziankę.
Istotną dla Mazur drogą zapisaną w rządowym programie jest droga S16. Obecnie powstaje jej fragment z Borek Wielkich do Mrągowa. Koszt jej realizacji to ponad 3 miliardy złotych. Ma powstać do 2030 roku.
Droga ekspresowa przez Mazury już powstaje, ale fragmentami. Obecnie prowadzone są wymiany gruntu, roboty ziemne, roboty związane z warstwami konstrukcyjnymi.
- Wykonawca rozpoczął też układanie podbudowy bitumicznej na trasie głównej, prowadzone są prace na 19 z 20 obiektów inżynierskich. Zaawansowanie inwestycji to około 50 procent – mówi Karol Głębocki, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie.
Zakończenie tego odcinka planowane jest na pierwszą połowę roku 2024. Jednak rządowy dokument zakłada, że powstanie też dalszy ciąg – z Mrągowa do Ełku, dla którego obecnie przygotowywana jest dokumentacja.
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie podpisało umowy na przebudowę i umocnienie drogi wodnej szlaku głównego Pisz – Węgorzewo. Kanał Giżycki przejdzie gruntowny remont, i będzie zamknięty dla żeglarzy na czas prowadzenia wszystkich prac budowlanych.
Obecne umocnienia brzegowe Kanału Giżyckiego zostaną zastąpione nowo wybudowanymi, a na odcinkach cumowniczych zostaną zainstalowane odbojnice gumowe i poldery cumownicze.
Po obu brzegach kanału w rozstawie co 200 m zostaną umocowane metalowe drabinki wkomponowane w obrys oczepu. Powstaną nowe schodki zejściowe na skarpach oraz wyloty odprowadzające wody opadowe.
Serwis mazury24.eu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i opinii. Prosimy o zamieszczanie komentarzy dotyczących danej tematyki dyskusji. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.
BRAWO????