Wody Polskie zapowiadają, że jeszcze w tym roku planowane jest ogłoszenie przetargów na remont śluzy Guzianka I i Kanału Łuczańskiego w Giżycku. Szczególnie śluza, zbudowana w 1879 r., wymaga już pilnych prac naprawczych.
Mimo wybudowania nowoczesnej śluzy – Guzianka II, jej starsza wersja nadal nie została wyłączona z użytku i cieszy się dość dużym ruchem jednostek pływających. Jednak obiekt jest w złym stanie technicznym.
Została wybudowana w 1879 r. i do tej pory była najbardziej uczęszczaną śluzą w Europie.
- Każdego roku różnicę poziomów wody przez „starą Guziankę” pokonywało ponad 15 tysięcy jednostek pływających – mówi rzeczniczka Wód Polskich w Białymstoku Agnieszka Giełażyn-Sasimowicz.
W minionym sezonie żeglugowym, od maja do października, przez system dwóch śluz Guzianka I i Guzianka II prześluzowanych zostało blisko 20 tysięcy jednostek pływających. Dwumetrową różnicę poziomów wody pomiędzy jeziorami Guzianka Mała i Bełdany pokonało przez „starą” Guziankę prawie 7 tysięcy jednostek, zaś przez nową, oddaną do użytku w ubiegłym sezonie, prawie 13 tysięcy.
Guzianka II znacznie odciążyła wysłużoną śluzę Guzianka I. W tym sezonie żeglugowym nie było już wielogodzinnych kolejek oczekujących na śluzowanie. Przeprawy odbywały się na bieżąco, a wodniacy i żeglarze wielokrotnie podkreślali, że zmienił się komfort i skrócił czas śluzowania.
Obecnie trwają również remonty kanałów: Piękna Góra oraz Tałckiego, Mioduńskiego i Szymońskiego na szlaku od Giżycka do Mikołajek. W lipcu zakończył się natomiast remont kanału Grunwaldzkiego.
Na Kanale Tałckim zakończyły się prace rozbiórkowe i pogrążanie ścianek szczelnych. Na bieżąco wykonywane są roboty związane z wykonaniem oczepu. Remont zakończy się jeszcze w tym roku.
Na Kanale Mioduńskim zakończyły się prace rozbiórkowe i pogrążanie ścianek szczelnych. Kontynuowane jest wykonanie drenażu i roboty związane z wykonaniem oczepu. Prace potrwają do lipca 2022 r. Na Kanale Szymońskim trwają rozbiórki istniejącego ubezpieczenia oraz pogrążane są kolejno ścianki szczelne. Kontynuowane jest wykonanie drenażu oraz oczepu. Remont zakończy się w kwietniu 2023 r. Natomiast na Kanale Piękna Góra rozpoczęły się rozbiórki istniejącego ubezpieczenia oraz pogrążane są kolejno ścianki szczelne. Roboty potrwają do marca przyszłego roku.
Koszt remontu kanałów to ponad 150 milionów złotych.
Serwis mazury24.eu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i opinii. Prosimy o zamieszczanie komentarzy dotyczących danej tematyki dyskusji. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.