Remont Kanału Grunwaldzkiego łączącego jeziora Tałtowisko i Kotek na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich już za nami. To jeden z pięciu kanałów na drodze wodnej od Giżycka do Mikołajek modernizowanych przez Wody Polskie. Zobaczcie zdjęcia jak wygląda ten wyremontowany obiekt.
- Cieszę się, że to Wody Polskie realizują tak ważne dla nas zadania, nie tylko pod kątem gospodarki wodnej, ale przede wszystkim turystyki. To przecież Mazury są sercem turystyki wodnej. Chciałbym podziękować wszystkim, dzięki którym kolejne inwestycje są realizowane. Chcemy, by wkrótce możliwa była podróż szlakiem wodnym z Warszawy na Wielkie Jeziora Mazurskie - mówił wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Niespełna półkilometrowy Kanał Grunwaldzki (0,47km) przeszedł kompleksową przebudowę. Powstały m.in. 4 przejścia dla zwierząt w postaci opasek z kiszek faszynowych, umocniono i pogłębiono dno kanału dla uzyskania wymaganej głębokości 1,6 m oraz udrożniono wloty.
Inwestycja była niezbędna ze względu na silną degradację i zły stan techniczny ubezpieczeń brzegowych kanałów łączących jeziora oraz fragmentów nabrzeży jezior służących obsłudze ruchu żeglugowego. Wartość inwestycji wyniosła 11 mln zł.
W 2022 roku zakończył się także remont Kanału Piękna Góra łącznego jezioro Tajty z jeziorem Kisajno. Przebudowane zostało 140 m umocnień kanału wraz z małą korektą główki wyjściowej na jezioro Kisajno. Kanał został także udrożniony do głębokości 1,6 m, co zapewni właściwe parametry klasy drogi wodnej (I A).
Zastosowana technologia ścianek szczelnych stalowych zwieńczonych oczepem żelbetowym pozwoli na długotrwałe i bezobsługowe jego użytkowanie w przyszłości. Remont kanału kosztował ponad 3 miliony złotych.
Na początku 2022 roku zakończył się również remont Kanału Tałckiego łączącego jezioro Tałty z jeziorem Tałtowisko. Kanał o długości 1,6 km przeszedł kompleksową przebudowę. Powstało także 8 przejścia dla zwierząt w postaci opasek z kiszek faszynowych oraz umocniono i pogłębiono dno kanału dla uzyskania wymaganej głębokości 1,6 m. Remont Kanału Tałckiego trwał 1,5 roku i kosztował ponad 27 milionów złotych.
W tym roku natomiast trwa remont Kanału Łuczańskiego. Prace budowlane mają się zakończyć się pod koniec grudnia tego roku.
Zakres przebudowy liczącego 2130 metrów długości Kanału Łuczańskiego obejmuje rozbiórkę istniejącego i wykonanie nowego obustronnego ubezpieczenia brzegów na całym odcinku kanału. Na odcinkach cumowniczych zostaną zainstalowane odbojnice gumowe i poldery cumownicze. Po obu brzegach kanału w rozstawie co 200 metrów zostaną umocowane metalowe drabinki wkomponowane w obrys oczepu. Powstaną także nowe schodki zejściowe na skarpach oraz wyloty odprowadzające wody opadowe. Inwestycja uwzględnia również ubezpieczenie wejść do kanału od strony jeziora Niegocin i jeziora Kisajno, niewielką korektę trasy oraz wykonanie robót odmulających w celu odtworzenia drożności kanału dla żeglugi.
- Dodatkowo nastąpi odmulenie obu jezior na wylotach z kanału celem przywrócenia wymaganych parametrów drogi wodnej. Minimalna głębokość ma wynieść 1,6 metra – informuje firma Doraco, wykonawca remontu mazurskiego kanału.
W ramach modernizacji wdrożone zostaną nowoczesne rozwiązania ułatwiające korzystanie z kanału. Zainstalowane zostaną m.in. tablice informacyjne w technologii LED na obydwu wlotach w celu informowania o otwarciu bądź zamknięciu obrotowego mostu drogowego. Odliczany będzie również czas do jego otwarcia lub zamknięcia. Zainstalowane zostanie także oświetlenie szlaku wodnego.
W trakcie remontu kanał jest zamknięty dla użytkowników drogi wodnej. Żeglarze będą w tym okresie musieli korzystać z alternatywnej drogi, czyli tzw. Starego Kanału, który tworzą kanał Niegociński prowadzący z jeziora Niegocin na Tajty i dalej kanałem Piękna Góra na Kisajno.
To kolejny mazurski kanał, który będzie wyremontowany przy wsparciu funduszy europejskich. Wcześniej oddano do użytku kanały: Grunwaldzki, Tałcki, Piękna Góra i Mioduński. Kontynuowane są prace przy modernizacji kanałów: Szymońskiego i Węgorzewskiego, rzeki Węgorapy i stopnia wodnego w Karwiku. Wyremontowana zostanie również śluza Guzianka I.
Serwis mazury24.eu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i opinii. Prosimy o zamieszczanie komentarzy dotyczących danej tematyki dyskusji. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.
Artykuł nie ma jeszcze komentarzy, bądź pierwszy!