Kolejna inwestycja na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich została przez Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie zakończona z sukcesem. Remont Kanału Łuczańskiego to jeden z elementów projektu pn. „Budowa i przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich wraz z budową śluzy „Guzianka II” i remontem śluzy „Guzianka I”/ Etap II B – przebudowa i umocnienie 5 kanałów na szlaku od Mikołajek do Giżycka.
Kanał Łuczański to droga wodna szlaku głównego Pisz – Węgorzewo, łącząca jezioro Niegocin z jeziorem Kisajno. Mierzący nieco ponad 2 km Kanał Łuczański jest trzecim pod względem długości kanałem mazurskim, ustępuje w tym względzie jedynie Kanałowi Szymońskiemu i Jeglińskiemu.
Podczas prowadzonych prac remontowych Na Kanale Łuczańskim wykonano nowe umocnienia brzegowe a na odcinkach cumowniczych zainstalowano odbojnice gumowe i poldery cumownicze. Po obu brzegach kanału zamontowano nowe drabinki, powstały też nowe schodki zejściowe na skarpach oraz wyloty odprowadzające wody opadowe. Z dna kanału usunięto naniesiony materiał rzeczny, dzięki czemu droga wodna została pogłębiona. Zainstalowano również maszty nawigacyjne oraz tablice informacyjne wraz z oświetleniem a także oprawy oświetleniowe w oczepach żelbetowych.
Całkowity koszt remontu Kanału Łuczańskiego wyniósł ponad 69 mln. zł. Prace realizowano na podstawie umowy partnerskiej pomiędzy beneficjentem projektu Stowarzyszeniem Wielkie Jeziora Mazurskie 2020, a Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie przy dofinansowaniu Unii Europejskiej w ramach środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko – Mazurskiego na lata 2014-2020.
- Dzięki prowadzonym inwestycjom zwiększamy bezpieczeństwo i komfort użytkowników mazurskich dróg wodnych. Do tej pory w wyniku współpracy ze Stowarzyszeniem Wielkie Jeziora Mazurskie 2020, mazurskimi samorządami oraz wsparciu środków finansowych z Unii Europejskiej, wyremontowaliśmy już Kanał Grunwaldzki, Tałcki, Piękna Góra, a także Kanał Mioduński, Szymoński i Węgorzewski. Wybudowana została Śluza Guzianka II. Dobiegają końca prace modernizacyjne jazu i śluzy w Karwiku na Kanale Jeglińskim oraz Śluzy Guzianka I w Rucianem – Nidzie. W tym roku zakończą się również prace budowlane zaplecza technicznego PGW WP do obsługi szlaków żeglugowych w Giżycku i Mikołajkach. Łączna wartość wszystkich inwestycji w regionie to ponad 300 mln zł, zaś dotacje unijne na remont samych kanałów to blisko 100 mln zł – informują Wody Polskie.
Inwestycje na mazurskich szlakach żeglugowych były niezbędne ze względu na silną degradację i zły stan techniczny ubezpieczeń brzegowych kanałów łączących jeziora oraz fragmentów nabrzeży jezior służących obsłudze ruchu żeglugowego. Ograniczona była też drożność niektórych odcinków kanałów i jezior spowodowanych złym stanem technicznym urządzeń i budowli inżynierskich (śluzy, mostów, kładek itp.).
Jednak dzięki sukcesywnie prowadzonym przez Wody Polskie remontom zwiększyliśmy komfort żeglowania oraz bezpieczeństwo użytkowników dróg wodnych.
Na podstawie informacji Gospodarstwa Państwowego Wody Polskie.
Serwis mazury24.eu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i opinii. Prosimy o zamieszczanie komentarzy dotyczących danej tematyki dyskusji. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.
pozdrawiam