Coraz bliżej finału dużych inwestycji na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Do dyspozycji wodniaków oddano kolejne wyremontowane drogi wodne: Kanał Szymoński, Kanał Węgorzewski i rzekę Węgorapę.
- Dzięki prowadzonej rewitalizacji zwiększamy bezpieczeństwo i komfort użytkowników mazurskich szlaków wodnych. Jeszcze przed końcem roku zakończymy modernizację stopnia wodnego w Karwiku, śluzy Guzianka I oraz Kanału Łuczańskiego w Giżycku. Sprawne tempo realizacji inwestycji jest możliwe dzięki dobrej współpracy z mazurskimi samorządami oraz wsparciu środków finansowych z Unii Europejskiej – informują Wody Polskie.
Wody Polskie zakończyły kolejne inwestycje. Ten duży projekt realizowany jest razem ze Stowarzyszeniem Wielkie Jeziora Mazurskie 2020, przy udziale środków unijnych. Zakończono już remonty kilku mazurskich kanałów i budowę śluzy Guzianka II. Aktualnie trwają jeszcze prace na stopniu Karwik Kanale Łuczańskim i śluzie Guzianka I, które skończą się w tym roku.
Dzięki przeprowadzonej rewitalizacji, wodniacy zyskali kolejne wygodne połączenia między ważnymi szlakami żeglugowymi w systemie Wielkich Jezior Mazurskich.
Kanał Szymoński jest najdłuższym kanałem na szlaku od Mikołajek do Giżycka i łączy Jezioro Szymon z Jeziorem Szymoneckim, stanowiącym zatokę Jeziora Jagodne. Kanał Węgorzewski jest kanałem żeglownym na szlaku głównym Pisz – Węgorzewo, a Węgorapa jest rzeką żeglowną stanowiącą częścią szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. W ramach ich modernizacji wykonano szereg niezbędnych prac.
Kanał Szymoński został przebudowany i umocniony na całej swojej długości, czyli niemal 2,5 km.
Rozebrano istniejące i wykonano nowe ubezpieczenie obydwu brzegów kanału, odtworzono istniejące ubezpieczenie wejść do kanału od strony jeziora Szymon i jeziora Szymoneckiego oraz poprawiono drożność kanału dla lepszego wykorzystania do celów żeglugowych. Wyremontowano stanowiska cumownicze dla statków administratora wody i jednostek pasażerskich oraz zadbano o migrację zwierząt budując przejścia w postaci brodów.
Na Kanale Węgorzewskim rozebrano zniszczone umocnienia brzegowe i wykonano nowe na całej długości kanału.
Oczyszczono i udrożniono także jego koryto do głębokości 1,6 m. Remont pozwolił przywrócić odpowiednie parametry techniczne, niezbędne głębokości nawigacyjne oraz drożność kanału.
W ramach prac na rzece Węgorapie wykonano nowe umocnienia brzegowego oraz odbudowano kamienną kierownicę, czyli główkę wejściową na lewym brzegu rzeki Węgorapy z jeziora Mamry i istniejący narzut kamienny. Dzięki temu zabezpieczono brzegi Węgorapy przed rozmywaniem spowodowanym zarówno przez naturalne procesy powodujące erozję brzegu oraz jednostki pływające.
Wody Polskie zrealizowały powyższe zadania w partnerstwie z lokalnymi samorządami zrzeszonymi w Stowarzyszeniu Wielkie Jeziora Mazurskie 2020. Ich łączna wartość to ponad 80 mln zł.
Remonty mazurskich dróg wodnych są elementem przedsięwzięcia dotyczącego budowy i przebudowy infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich. Zrealizowano je przy dofinansowaniu Unii Europejskiej w ramach środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2014-2020.
Inwestycje na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich są niezbędne ze względu na silną degradację i zły stan techniczny ubezpieczeń brzegowych kanałów łączących jeziora oraz fragmentów nabrzeży jezior służących obsłudze ruchu żeglugowego.
Ograniczona jest też drożność niektórych odcinków kanałów i jezior spowodowanych złym stanem technicznym urządzeń i budowli inżynierskich, takich jak śluzy, mosty, kładki. Przebudowa kanałów przyczyni się do poprawy żeglowności, wzrostu bezpieczeństwa oraz zwiększenia potencjału turystycznego regionu, z zachowaniem jego walorów środowiskowych. O konieczności i ważności inwestycji na szlaku świadczy zainteresowanie wodniaków tym regionem.
Do tej pory Wody Polskie oddały wodniakom do użytku Kanał Grunwaldzki, Kanał Tałcki, Kanał Piękna Góra i Kanał Mioduński. Przełomową inwestycją było uruchomienie śluzy Guzianka II – pierwszego takiego obiektu wybudowanego przez Polaków na Mazurach po II wojnie światowej. Tylko od kwietnia do lipca tę śluzę obsługiwano już 2772 razy, prześluzowano łącznie 9374 łodzi i kajaków oraz 485 statków. W tym roku śluza ta jest intensywnie eksploatowana z uwagi na remont sąsiedniej Guzianki I.
Jeszcze w tym roku kalendarzowym oddane zostaną do użytku Śluza i Jaz Karwik na Kanale Jeglińskim, który jest jedną z głównych budowli piętrzących decydujących o rozrządzie wody w Systemie Wielkich Jezior Mazurskich, śluza Guzianka I w Rucianem - Nidzie, a także Kanał Łuczański w Giżycku. Zakończą się również prace budowlane zaplecza technicznego PGW WP do obsługi szlaków żeglugowych w Giżycku i Mikołajkach.
Ze względu na prowadzone prace bieżący rok dla żeglarzy i turystów był szczególnie utrudniony z uwagi na wyłączenie niektórych szlaków z użytkowania, ale już najbliższy sezon żeglugowy z pewnością będzie bardziej przystępny żeglarzom, ponieważ jeszcze w tym roku kalendarzowym zakończą się remonty na mazurskich drogach wodnych.
W odpowiedzi na oczekiwania lokalnych samorządów, wodniaków oraz turystów, Wody Polskie analizują perspektywy dalszego rozwoju Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Na wrzesień zaplanowano spotkanie z ekspertami z dziedziny nauk technicznych poświęcone utworzeniu Pętli Mazurskiej. Ten duży projekt jest szansą na przyciągnięcie większej ilości amatorów wypoczynku nad wodą – zarówno z kraju, jak i zagranicy, co stwarza możliwości dalszego rozwoju całego regionu pod względem turystycznym i ekonomicznym.
Źródło: Wody Polskie
Serwis mazury24.eu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i opinii. Prosimy o zamieszczanie komentarzy dotyczących danej tematyki dyskusji. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.