Kanał Węgorzewski zostanie zmodernizowany. Podpisana dziś umowa to kolejny element szeregu dużych inwestycji Wód Polskich na kwotę ponad 300 mln zł na rzecz rozwoju żeglugi śródlądowej na Mazurach. Jednocześnie trwają prace na rzece Węgorapie oraz czterech kanałach, które wchodzą w system Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich.
Umowa na modernizację Kanału Węgorzewskiego została podpisana przez Roberta Chciuka, Zastępcę Prezesa Wód Polskich ds. Usług Wodnych oraz Radosława Jaroszewicza Wiceprezesa Korporacji Budowlanej DORACO i Piotra Siemaszkę Dyrektora oddziału Hydrotechniki – przedstawicieli generalnego wykonawcy robót.
Prace zakładają przywrócenie odpowiednich parametrów technicznych, niezbędnych głębokości nawigacyjnych oraz zapewnienie drożności Kanału. W uroczystości uczestniczył również Wojciech Kossakowski Poseł na Sejm RP, Prezes Wód Polskich Przemysław Daca oraz przedstawiciele władz samorządowych, w tym Burmistrz Węgorzewa oraz Burmistrz Giżycka.
- Rewitalizujemy wszystkie najważniejsze kanały na jeziorach mazurskich. W chwili obecnej zmieniamy oblicze Mazur, inwestujemy 300 milionów złotych. Mamy też świadomość, że jest to dodatkowy impuls dla rozwoju tego regionu. Globalnie inwestujemy ponad 20 mld zł w rozwój gospodarki wodnej. Planujemy też kolejne inwestycje - powiedział prezes Wód Polskich Przemysław Daca.
Kanał Węgorzewski jest kanałem żeglownym na szlaku głównym Pisz - Węgorzewo w systemie Wielkich Jezior Mazurskich. Jego długość to 920 m. Prace będą polegały na rozbiórce zniszczonych umocnień brzegowych i wykonaniu nowego umocnienia brzegów kanału. Oczyszczone i udrożnione zostanie także koryto kanału.
Prace odmuleniowe zostaną wykonane do głębokości 1,6 m. Koszt remontu Kanału Węgorzewskiego to blisko 21 mln zł prace potrwają do października przyszłego roku.
Węgorapa jest rzeką żeglowną i częścią szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Za blisko 22 mln zł rozebrane i wykonane nowe zostaną istniejące zniszczone umocnienia brzegowe, a także odbudowana kamienna kierownica (główka wejściowa na lewym brzegu rzeki Węgorapy z jeziora Mamry) i istniejący narzut kamienny. Celem inwestycji jest zabezpieczenie brzegów rzeki Węgorapy przed rozmywaniem spowodowanym zarówno przez naturalne procesy powodujące erozję brzegu, ale także jednostki pływające. Prace potrwają do marca 2023 roku.
Oba zadania realizowane są w ramach III - ostatniego etapu projektu pod nazwą "Budowa i przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich wraz z budową śluzy „Guzianka II” i remontem śluzy „Guzianka I”/ Etap III - remont śluzy "Guzianka I", remont śluzy i jazu w Karwiku, jazu w Kwiku, udrożnienie szlaku wodnego WJM poprzez prace hydrotechniczne przy kanałach i ich połączeniach z jeziorami, przebudowa i umocnienie 3 kanałów i rzeki Węgorapy, przebudowa nabrzeża jezior: Mikołajskie i Niegocin.
Jeszcze w tym roku planowane jest ogłoszenie przetargów na remont śluzy Guzianka I i Kanału Łuczańskiego w Giżycku.
Mimo zmieniające się aury bez przerwy trwają remonty kanałów: Piękna Góra oraz Tałckiego, Mioduńskiego i Szymońskiego na szlaku od Giżycka do Mikołajek. W lipcu zakończył się natomiast remont kanału Grunwaldzkiego.
Na Kanale Tałckim zakończyły się prace rozbiórkowe i pogrążanie ścianek szczelnych. Na bieżąco wykonywane są roboty związane z wykonaniem oczepu. Remont zakończy się jeszcze w tym roku.
Na Kanale Mioduńskim zakończyły się prace rozbiórkowe i pogrążanie ścianek szczelnych. Kontynuowane jest wykonanie drenażu i roboty związane z wykonaniem oczepu. Prace potrwają do lipca 2022 r.
Na Kanale Szymońskim trwają rozbiórki istniejącego ubezpieczenia oraz pogrążane są kolejno ścianki szczelne. Kontynuowane jest wykonanie drenażu oraz oczepu. Remont zakończy się w kwietniu 2023 r.
Na Kanale Piękna Góra rozpoczęły się rozbiórki istniejącego ubezpieczenia oraz pogrążane są kolejno ścianki szczelne. Roboty potrwają do marca przyszłego roku.
Kosz remontu kanałów to ponad 150 milionów złotych.
O konieczności i ważności inwestycji na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich świadczy zainteresowanie wodniaków tym regionem. W minionym sezonie żeglugowym – od maja do października - przez system dwóch śluz Guzianka I i Guzianka II prześluzowanych zostało blisko 20 tysięcy jednostek pływających. Dwumetrową różnicę poziomów wody pomiędzy jeziorami Guzianka Mała i Bełdany pokonało przez „starą” Guziankę prawie 7 tysięcy jednostek, zaś przez nową – oddaną do użytku w ubiegłym sezonie – prawie 13 tysięcy. Guzianka II znacznie odciążyła wysłużoną śluzę Guzianka I. W tym sezonie żeglugowym nie było już wielogodzinnych kolejek oczekujących na śluzowanie. Przeprawy odbywały się na bieżąco, a wodniacy i żeglarze wielokrotnie podkreślali, że zmienił się komfort i skrócił czas samego śluzowania.
Szlak Wielkich Jezior Mazurskich jest najpopularniejszym i najpiękniejszym szlakiem żeglugowym północno-wschodniej części Polski. Tak rozległego ciągu jezior, umożliwiającego uprawianie wszystkich rodzajów turystyki wodnej, a równocześnie tak urozmaiconego, nie ma w żadnym z państw Europy. Główny szlak Wielkich Jezior Mazurskich zaczyna się na jeziorze Brzozolasek w pobliżu miasta Pisz, a kończy się na Kanale Węgorzewskim w Węgorzewie. Długość szlaku w linii prostej to 111 km.
źródło: Wody Polskie
Serwis mazury24.eu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i opinii. Prosimy o zamieszczanie komentarzy dotyczących danej tematyki dyskusji. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.
Artykuł nie ma jeszcze komentarzy, bądź pierwszy!