Inwestycje związane z modernizacją szlaku Wielkich Jezior Mazurskich wchodzą w decydująca fazę. W poniedziałek podpisano ostatnią z czterech umów.
Projekt pn. „Budowa i przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich wraz z budową śluzy „Guzianka II” i remontem śluzy „Guzianka I” składa się z czterech etapów. Na trzy zostały już zawarte umowy o dofinansowanie, w poniedziałek zawarto umowę na ostatni etap.
Całość inwestycji opiewa na blisko 400 mln zł. Wartość ostatniego etapu wynosi 181 mln zł, a unijne dofinansowanie to 152 mln zł.
Znaczenie inwestycji na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich podkreślali wszyscy podpisujący umowę na realizację kolejnego jej etapu: przedstawiciele samorządu województwa, burmistrz Mikołajek Piotr Jakubowski i burmistrz Rucianego-Nidy Piotr Feliński, który jest także skarbnikiem Stowarzyszenia Wielkie Jeziora Mazurskie 2020.
- Stowarzyszenie, zrzeszające samorządy z tej części regionu, podjęły wysiłek opracowania strategii, ponieważ szlak ten nie był modernizowany od czasów przedwojennych – mówi marszałek województwa Marek Brzezin. – Ta inwestycja nigdy nie doszłaby do skutku, gdyby nie wysiłek samorządów lokalnych i zarządu województwa, choć doszedł nam nowy partner – Wody Polskie.
Projekt „Budowa i przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich wraz z budową śluzy „Guzianka II” i remontem śluzy „Guzianka I”/ Etap II B - przebudowa i umocnienie 5 kanałów na szlaku od Mikołajek do Giżycka” obejmuje pięć odrębnych zadań:
Przebudowę i umocnienie Kanału Tałckiego - łączącego jezioro Tałtowisko z jeziorem Tałty. Przebudowa obejmie 1,6 km kanału.
Przebudowę i umocnienie Kanału Mioduńskiego - łączącego jeziora Kotek i Szymon. Przebudowa obejmie 1,92 km kanału.
Przebudowę i umocnienie Kanału Grunwaldzkiego - łączącego jeziora Kotek i Tałtowisko. Przebudowa obejmie 0,47 km kanału.
Przebudowę i umocnienie Kanału Szymońskiego - łączącego Jezioro Szymon z Jeziorem Szymoneckim stanowiącym zatokę Jeziora Jagodne. Najdłuższy kanał mazurski na szlaku od Mikołajek do Giżycka. Przebudowa obejmie 2,36 km kanału.
Przebudowę i umocnienie części Kanału Łuczańskiego/Giżyckiego - łączącego jeziora Niegocin i Kisajno. Kanał zlokalizowany jest w zachodniej części Giżycka. Prace remontowe obejmą 2,13 km.
Inwestycje są niezbędne ze względu na silną degradację i zły stan techniczny ubezpieczeń brzegowych kanałów łączących jeziora oraz fragmentów nabrzeży jezior służących obsłudze ruchu żeglugowego. Ograniczona jest też drożność niektórych odcinków kanałów i jezior spowodowanych złym stanem technicznym urządzeń i budowli inżynierskich (śluzy, mostów, kładek itp.).
Dzięki inwestycji na pięciu kanałach zostanie zmodernizowanych w sumie 8,5 km kluczowych szlaków wodnych od Mikołajek do Giżycka.
Wartość całego projektu to ponad 150 mln zł, z czego dofinansowanie unijne wynosi 98 mln zł, wkład własny Gospodarstwa Wody Polskie to 48 mln zł, a budżetu państwa 17,5 mln zł.
Serwis mazury24.eu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i opinii. Prosimy o zamieszczanie komentarzy dotyczących danej tematyki dyskusji. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.