Dobiegł końca kolejny etap wielomilionowej inwestycji, którą realizuje Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie wraz z mazurskimi samorządami oraz Stowarzyszeniem Wielkie Jeziora Mazurskie. 31 lipca prezes Wód Polskich Przemysław Daca uroczyście otworzył most na śluzie Guzianka II w Rucianem-Nidzie. Śluza Guzianka II połączy jeziora Guzianka Mała i Bełdany, co ma wpłynąć na poprawę warunków żeglugi turystycznej na Mazurach.
Śluza Guzianka przez ponad sto lat wysłużyła już swoje - jest w złym stanie technicznym. Obiekt wymaga modernizacji, a co za tym idzie, całkowitego zamknięcia i wyłączenia z ruchu żeglugowego. W związku z tym w październiku 2018 roku została podpisana umowa na budowę śluzy Guzianka II w Rucianem-Nidzie - obiektu, który ma wpłynąć na poprawę jakości ruchu żeglugowego w systemie Wielkich Jezior Mazurskich.
Rozpoczęcie budowy śluzy Guzianka II to etap I projektu „Budowa i przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich wraz z budową śluzy „Guzianka II” i remontem śluzy „Guzianka””.
Projekt ten jest realizowany w ramach współpracy i partnerstwa kilku instytucji (Wód Polskich Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie, Gminy Mikołajki, Gminy Ryn, Gminy Ruciane-Nida, Gminy Pisz, Gminy Mikołajki, Miasta Giżycko), a jego liderem jest Stowarzyszenie Wielkie Jeziora Mazurskie.
Budowa śluzy Guzianka II. Fot. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie / wody.gov.pl
Zgodnie z projektem nowa śluza, tzw. Guzianka II, ma obsługiwać ruch podczas remontu starej śluzy. Docelowo jednak Guzianka II ma przejąć część ruchu żeglugowego pomiędzy jeziorami Bełdany i Nidzkie. Nowa śluza będzie mogła pomieścić w dwóch rzędach 10 dużych i średnich jachtów lub 12 jachtów średnich i małych.
Jak zaznaczają realizatorzy projektu, etap I to nie tylko budowa śluzy, ale też prace przy udrożnieniu szlaku wodnego na przesmyku jezior Mikołajskie-Tałty i przebudowa nabrzeża Jeziora Ryńskiego w Rynie. Roboty budowlane mają potrwać do 30 czerwca 2020 roku, a ich koszt wynosi 26 437 000 złotych.
Śluza Guzianka została wybudowana i uruchomiona w 1879 roku. Łączy główną grupę jezior mazurskich (przez jezioro Bełdany) z miastem Ruciane-Nida, z Jeziorem Nidzkim oraz z jeziorami Guzianka Mała i Guzianka Wielka. Jej długość wynosi 44 metry, szerokość wrót to 7,5 metra, a różnica poziomów wody to 2 metry. Pierwotnie wykonana była z drewna, następnie w 1899 roku do budowy ścian użyto trwalszych materiałów - kamieni i cegieł.
W sezonie turystycznym śluza Guzianka pracuje niemalże na okrągło - przeprawia kilkaset jednostek pływających dziennie. Korzystają z niej zarówno jachty, motorówki, jak i kajaki oraz statki wycieczkowe. Szacuje się, że w ciągu roku Guzianka śluzuje około 20 tysięcy jednostek wodnych. A to świadczy o tym, że cieszy się dużą popularnością wśród turystów.
Serwis mazury24.eu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i opinii. Prosimy o zamieszczanie komentarzy dotyczących danej tematyki dyskusji. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.
- Przecież słyszę, nie musi pan dwa razy powtarzać