Ma 20 metrów długości i 8 metrów szerokości. Waży 100 ton i ręcznie obsługuje go jedna osoba. Most obrotowy nad Kanałem Łuczańskim w Giżycku, bo o tym zbytku mowa, w sezonie przyciąga rzesze turystów.
Jest jednym z trzech mostów drogowych na Kanale Łuczański w Giżycku, ale niezaprzeczalnie to właśnie on cieszy się największą sławą. Stanowi ciekawy zabytek techniki, ze względu na typ konstrukcji jest unikatowy w skali kraju (jest jednym z kilku mostów tego typu w Europie).
Most został zbudowany w 1898 roku przez firmę Beuchelt & Co. Grünberg i.Schl. z Zielonej Góry. Dzięki temu mieszkańcy mieli zapewniony dojazd do znajdującej się po zachodniej stronie kanału Twierdzy Boyen.
Jest to most obrotowy w ciągu ulicy Stanisława Moniuszki, w którym całe przęsło mostowe obraca się w bok o 90° i ustawia się równolegle do nabrzeża. Otwarcie mostu wstrzymuje ruch kołowy i umożliwia przepływanie jednostek wodnych po kanale.
Historia odcisnęła na nim piętno - most został wysadzony w powietrze przez wycofujące się wojska niemieckie i odbudowany po wojnie. Obecnie obsługa mostu odbywa się ręcznie - ważący 100 ton most obsługuje jedna osoba. Cały proces otwierania lub zamykania mostu zajmuje jednemu operatorowi około 5 min.
Most otwierany jest (zamykany dla ruchu kołowego) według dziennego rozkładu dostosowanego do rozkładu rejsów statków Żeglugi Mazurskiej. Jest przeznaczony dla pojazdów o masie całkowitej do 2,5 ton.
W dniach 20 czerwca - 31 sierpnia 2019 r., most otwierany będzie dla ruchu wodnego i przejezdny dla ruchu kołowego w godzinach:
* ostanie otwarcie dla ruchu wodnego funkcjonuje jedynie do 18 sierpnia 2019 r.
Jak pewnie zauważyliście w naszym serwisie pojawił się moduł pokazujący ile zostało do zamknięcia i otwarcia - z pewnością pomoże Wam w planowaniu przeprawy przez kanał...
Serwis mazury24.eu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i opinii. Prosimy o zamieszczanie komentarzy dotyczących danej tematyki dyskusji. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.
Dobrze byłoby gdyby ta strona była podpięta pod kamerę mostu - jak to jest z portami ...
pozdrowienia