Jak zapowiada samorząd województwa, w planach jest stworzenie sieci bezkolizyjnych i bezpiecznych dróg dla rowerzystów i użytkowników hulajnóg. Sieć velostrad przy wylotach dróg wojewódzkich ma zapewnić użytkownikom dojazd do pracy czy szkół.
Marszałek województwa warmińsko-mazurskiego Marcin Kuchciński zapowiedział, że samorząd wojewódzki dba o rozwój infrastruktury turystycznej, w tym budowy ścieżek rowerowych, z których korzystają wypoczywający na Warmii i Mazurach.
Jak dodał, samorząd zabiega o rozwój sieci transportowej i wspomożenie jej w postaci ścieżek rowerowych dla mieszkańców, którzy dojeżdżają do pracy i szkół.
- Robimy wszystko, by wprowadzić ruch rowerowy do naszego codziennego życia. Naszym celem jest bezpieczeństwo użytkowników - powiedział marszałek Kuchciński.
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Olsztynie, jednostka podległa samorządowi województwa, jako cel strategiczny wyznaczył realizację programu pn. "Budowa alternatywnego układu komunikacyjnego dróg dla rowerów i urządzeń transportu osobistego w województwie warmińsko-mazurskim".
- Przy wszystkich projektach, które teraz realizujemy, są wykonywane drogi rowerowe, takie z prawdziwego zdarzenia. Na niektórych odcinkach drogi rowerowe mają szerokość nawet 4 metrów, podczas gdy szerokość drogi wojewódzkiej wynosi 6 metrów. Takie są potrzeby. Przykładem, jak popularne są drogi rowerowe jest droga wylotowa z Olsztyna do miejscowości Zgniłocha (popularna trasa turystyczna-PAP). Dotychczasowy ruch rowerowy wynosił 4 rowery na godzinę a teraz w ciągu godziny w jednym tylko kierunku przejeżdża 70 rowerzystów - powiedział dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich Waldemar Królikowski.
Dodał, że powstanie nowych dróg rowerowych wpłynie na lawinowy przyrost ruchu.
Alternatywny układ komunikacyjny dróg dla rowerów i urządzeń transportu osobistego takich jak elektryczne hulajnogi i deskorolki, ale też dla wrotkarzy i rolkarzy zakłada budowę velostrad wokół 17 wybranych miast województwa, budowę łączników velostrad i połączenia z sąsiednimi województwami.
Obecnie na Warmii i Mazurach jest 2 tys. km dróg rowerowych, a ma powstać kolejnych 2 tys. km, których koszt budowy oceniono na 1,5 mld zł. Zakłada się, że budowa będzie finansowana z pieniędzy własnych samorządu, ale też ze środków europejskich takich jak KPO. Dla użytkowników elektrycznych środków transportu przewidziano elektryczne ładowarki w punktach obsługi.
W sierpniu podpisana zostanie w Nidzicy umowa na budowę dróg rowerowych o długości 20 km o łącznej wartości 40 mln zł. Zakończenie budowy przewidziano na grudzień 2025 roku. Będzie to południowy odcinek między Kozłowem a Nidzicą w ciągu dróg wojewódzkich 545, 604 i 538 oraz północny odcinek między Nową Różanką -Solanką koło Węgorzewa w ciągu drogi wojewódzkiej 650.
Spójna sieć dróg rowerowych w województwie zwiększy na nich natężenie ruchu, co może się wiązać z ryzykiem wypadków. Dlatego samorząd i partnerzy rozpoczęli kampanię społeczno-edukacyjną "SafeBike. Kampania na kółkach".
Jak podała Komenda Wojewódzka Policji w Olsztynie, każdego roku na drogach Warmii i Mazur poszkodowanymi w wypadkach są rowerzyści. W 2023 roku zginęło w wypadkach 3 rowerzystów a 101 zostało rannych, w 2022 śmierć poniosło 5 rowerzystów a rany odniosło 120 i w 2021 roku na drogach zginęło 2 rowerzystów a rannych zostało 115.
Serwis mazury24.eu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i opinii. Prosimy o zamieszczanie komentarzy dotyczących danej tematyki dyskusji. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.