GDDKiA w Olsztynie podpisała umowę na wykonanie projektu budowlanego i wykonawczego ronda na skrzyżowaniu obwodnicy Olecka w ciągu drogi krajowej nr 65 z drogą wojewódzką nr 655. Wykonawca na realizację zadania o wartości 110 tys. zł będzie miał 10 miesięcy. To drugie podejście do budowy ronda w tym miejscu.
Umowa na projekt budowlany i wykonawczy
W pierwszym przetargu na projekt i budowę ronda na obwodnicy Olecka wpłynęły oferty znacznie przekraczające budżet GDDKiA co spowodowało, że przetarg został unieważniony.
Postanowiono w tej sytuacji zmienić tryb postępowania i ogłosić oddzielny przetarg na wykonanie projektu, a następnie, po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), wszcząć kolejne postępowanie na wyłonienie wykonawcy prac budowlanych.
Umowę na wykonanie projektu budowlanego i wykonawczego podpisano 25 września 2020 r. Wykonawcą zadania jest Biuro Projektów Drogowych z Gdańska, które za kwotę 110 tys. zł wykona w ciągu 10 miesięcy dokumentację projektową ronda na skrzyżowaniu obwodnicy Olecka z drogą wojewódzką nr 655. Według wstępnych szacunków rondo mogłoby powstać do końca 2022 roku.
Bezpieczeństwo priorytetem
Po oddaniu do użytku obwodnicy Olecka doszło do szeregu wypadków i kolizji na skrzyżowaniu tej drogi z drogą wojewódzką nr 655. Na skrzyżowaniu tym usytuowanie ekranów akustycznych, jak i ukształtowanie terenu, wpływa na widoczność, dlatego też na drodze podporządkowanej ustawiony jest znak "STOP". Mając świadomość tych ograniczeń, GDDKiA postanowiła, w celu poprawy bezpieczeństwa, wybudować na tym skrzyżowaniu sygnalizację świetlną.
Równolegle do przygotowania przetargu na wykonanie sygnalizacji świetlnej podjęto doraźne działania mające na celu poprawę widoczności i skuteczności oznakowania. W tym celu zdemontowano 28 paneli ekranów akustycznych na odcinku ok. 90 m w celu poprawy widoczności.
Na drodze wojewódzkiej, zarówno od strony Giżycka jak i Olecka, zastosowano pasy akustyczno-wibracyjne wraz z aktywnymi znakami “STOP”. Ponadto na obwodnicy, na dojazdach do skrzyżowania, zostało wprowadzone ograniczenie prędkości do 50 km/h.
Niezależnie od powyższych działań drogowcy wystąpili do Inspekcji Transportu Drogowego o wprowadzenie w tym miejscu odcinkowego pomiaru prędkości.
W 2018 roku przystąpiono do przetargu na wykonanie sygnalizacji świetlnej na tym skrzyżowaniu. Przetarg ogłaszano czterokrotnie, jednak żadne postępowanie nie zostało rozstrzygnięte, ponieważ w trzech przetargach nie było chętnych do wykonania tego zadania, a w czwartym złożone oferty przekroczyły budżet.
Potrzebne rondo
GDDKiA podjęła więc decyzję o przebudowie skrzyżowania obwodnicy Olecka z drogą wojewódzką 655 na rondo. W 2019 roku ogłoszono przetarg na opracowanie projektu budowlanego oraz wykonawczego i na podstawie wykonanej dokumentacji przebudowę skrzyżowania DK65 z DW655 na rondo.
W przetargu tym wpłynęły dwie oferty przekraczające budżet dwu- i trzykrotnie. Również ten przetarg został unieważniony. W tej sytuacji podjęto decyzję, że nie będzie realizacji zadania w systemie „Projektuj i buduj” tylko tradycyjnym i wszczęto postępowanie na wykonanie dokumentacji projektowej. Efektem tej decyzji jest zawarta umowa na projekt budowlany i wykonawczy.
Serwis mazury24.eu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i opinii. Prosimy o zamieszczanie komentarzy dotyczących danej tematyki dyskusji. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.
Artykuł nie ma jeszcze komentarzy, bądź pierwszy!