

Od 14 grudnia 2025 roku mieszkańcy Warmii i Mazur podróżują według nowego rocznego rozkładu jazdy pociągów regionalnych. Zmiany przygotowane przez samorząd województwa to nie tylko więcej kursów i nowe trasy, ale także wyraźny sygnał, że kolej w regionie staje się coraz bardziej dostępna i przyjazna pasażerom.
Konsultacje z mieszkańcami – głos społeczności w rozkładzie
Nowa oferta jest efektem szerokich konsultacji społecznych. Samorząd uruchomił specjalną skrzynkę mailową, na którą mieszkańcy mogli przesyłać swoje uwagi i propozycje. Dzięki temu rozkład jazdy nie jest jedynie technicznym dokumentem, ale odzwierciedla realne potrzeby lokalnych społeczności. To przykład, jak dialog obywatelski może wpływać na codzienność – od godzin odjazdów po dostępność połączeń w weekendy.
Powrót pociągów na trasę Olsztyn–Ełk
Jedną z najważniejszych zmian jest przywrócenie połączeń kolejowych z Olsztyna do Ełku przez Korsze i Giżycko. To trasa o dużym znaczeniu komunikacyjnym i turystycznym, łącząca centrum regionu z Mazurami. Choć na odcinku Korsze–Kętrzyn doszło do osunięcia nasypu kolejowego, co wymusiło czasowe wyłączenie linii nr 38, zarządca infrastruktury PKP PLK S.A. wprowadził Autobusową Komunikację Zastępczą (AKZ). Dzięki temu pasażerowie nadal mogą korzystać z połączeń, choć wymagają one przesiadki.
Oferta obejmuje 8 par pociągów kursujących do Korsz, 5 par połączeń do Ełku – z przesiadką i zastępczym odcinkiem obsługiwanym przez AKZ.
Nowy rozkład to także rozszerzenie oferty na innych liniach.
Olsztyn–Działdowo – codziennie kursuje 7 par pociągów, także w weekendy. Olsztyn–Elbląg – część kursów została wydłużona o soboty i niedziele, co ułatwia podróże weekendowe. Działdowo–Iława oraz Olsztyn–Pisz–Ełk – pojawiły się dodatkowe połączenia, zwiększając dostępność komunikacyjną regionu.
Dzięki tym zmianom mieszkańcy zyskują większą elastyczność w planowaniu podróży – zarówno codziennych do pracy czy szkoły, jak i weekendowych wyjazdów rekreacyjnych.
Samorząd województwa od kilku lat konsekwentnie zwiększa pracę eksploatacyjną pociągów regionalnych. W 2025 roku przewozy wzrosły o 17 proc., osiągając poziom 3,5 mln pociągokilometrów. W 2026 roku planowane jest rekordowe 4 mln pociągokilometrów, co oznacza wzrost o ponad 33 proc. względem 2024 roku. Finansowanie transportu kolejowego przekroczyło już 100 mln zł rocznie, co pokazuje skalę inwestycji w rozwój komunikacji publicznej.
Nowy rozkład wprowadza także ważną ulgę dla krwiodawców I stopnia. Bilet jednorazowy na terenie województwa kosztuje 1 zł,
- Miesięczny imienny – 10 zł.To symboliczne, ale niezwykle istotne wsparcie dla osób, które oddając krew, ratują życie innych. Samorząd pokazuje w ten sposób, że kolej może być nie tylko środkiem transportu, ale także narzędziem budowania solidarności społecznej.
Nowy roczny rozkład jazdy to ważny krok w stronę nowoczesnej, dostępnej i społecznie odpowiedzialnej komunikacji regionalnej. Większa liczba kursów, powrót kluczowych tras, rekordowe inwestycje i ulgi dla krwiodawców pokazują, że kolej na Warmii i Mazurach staje się coraz bardziej integralną częścią życia mieszkańców.






Serwis mazury24.eu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i opinii. Prosimy o zamieszczanie komentarzy dotyczących danej tematyki dyskusji. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.
Artykuł nie ma jeszcze komentarzy, bądź pierwszy!