Samorządowcy Stowarzyszenia Wielkie Jeziora Mazurskie 2020 złożyli do Senatu Rzeczpospolitej Polskiej petycję dotyczącą wprowadzenia do ustawy o żegludze śródlądowej wymogów w zakresie ochrony środowiska. Dotyczy ona miedzy innymi obowiązku plombowania zaworów umożliwiających niekontrolowany spust ścieków ze statku do akwenu oraz obowiązku posiadania stale na statku potwierdzeń zdania ścieków do portowych urządzeń odbiorczych.
30 sierpnia br. Stowarzyszenie Wielkie Jeziora Mazurskie 2020 złożyło do Kancelarii Senatu petycję mającą na celu doprecyzowanie przepisów dotyczących zanieczyszczania śródlądowych dróg wodnych.
Obecne zapisy Ustawy o żegludze śródlądowej z 200 roku oraz Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków gromadzenia, przechowywania i usuwania odpadów i ścieków z 2003 roku nie pozwalają na skuteczną ochronę jezior, rzek i kanałów przed zanieczyszczeniami z jachtów.
Wniosek dotyczy zmian i wprowadzenia obowiązku plombowania zaworów umożliwiających niekontrolowany zrzut ścieków ze statku do wody oraz w zakresie obowiązku książki kontrolnej ścieków (lub pokwitowań dotyczących zdania ścieków do portowych urządzeń odbiorczych), która znajdować się musi stale na statku. Zakłada on także wprowadzenie odpowiedzialności armatora statku za nieprowadzenie lub nierzetelne prowadzenie książki kontrolnej oraz za naruszenie plomb.
W aktualnym stanie prawnym jedyna sprawozdawczość, która ciąży na armatorach, obejmuje statki z silnikiem spalinowym, używające oleju napędowego (z wyjątkiem statków przeznaczonych do celów rekreacyjnych i sportowych o długości mniejszej niż 20 m). W ramach tej sprawozdawczości, na armatorów nałożony został jedynie obowiązek prowadzenia książek kontrolnych (zużytego) oleju napędowego. Armatorzy oraz użytkownicy przekazujący ścieki do punktów przyjęcia nie podlegają żadnym obowiązkom, w przeciwieństwie do podmiotów zarządzających punktami przyjęcia, które muszą podpisać umowę z przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym na odprowadzenie ścieków.
Dodatkowo, w petycji, zaproponowano między innymi zmianę definicji „odpadów statkowych”, rozdzielenie definicji ścieków i odpadów komunalnych powstały na statku i tym samym rozróżnienie postępowania ze ściekami i odpadami komunalnymi powstałymi na statku.
Pełną treść petycji można przeczytać tutaj.
Petycja jest związana bezpośrednio z zaangażowaniem lokalnych samorządów w tworzenie powszechnego i dostępnego systemu poboru ścieków z jachtów pływających na Wielkich Jeziorach Mazurskich. Projekt, który ma być współfinansowany ze środków programu operacyjnego Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur na lata 2021-2027, zakłada przygotowanie i udostępnienie 60 punktów poboru ścieków i przesyłu ich do gminnych systemów oczyszczania. Punkty poboru mają być rozmieszczone w taki sposób aby jednocześnie miały szansę na obsługę jak największej liczby jednostek pływających i zapewniały równomierny dostęp na całym szlaku wodnym.
Petycja Stowarzyszenia Wielkie Jeziora 2020 zwraca uwagę na kilka fundamentalnych kwestii:
Ochrona jakości wód – Główne jeziora Mazur są narażone na wzrost zanieczyszczeń, szczególnie w wyniku działalności rolniczej, urbanizacji i braku odpowiednich systemów oczyszczania ścieków. Wprowadzenie bardziej restrykcyjnych norm oraz lepsza kontrola nad emisją zanieczyszczeń to krok w kierunku ochrony czystości jezior.
Zrównoważona turystyka – Mazury przyciągają każdego roku tysiące turystów, co niesie ze sobą korzyści ekonomiczne, ale jednocześnie wiąże się z presją na środowisko. Stowarzyszenie podkreśla potrzebę promowania zrównoważonych form turystyki, które minimalizują negatywny wpływ na przyrodę, m.in. poprzez edukację turystów oraz wprowadzenie systemów zarządzania ruchem turystycznym.
Ochrona bioróżnorodności – Mazury to dom dla wielu rzadkich i chronionych gatunków. Wprowadzanie środków mających na celu ochronę ekosystemów wodnych oraz terenów podmokłych jest kluczowe, aby zachować to naturalne dziedzictwo.
Adaptacja do zmian klimatycznych – W kontekście globalnych zmian klimatycznych ważne jest, aby region Mazur przygotował się na skutki, takie jak zmiany poziomu wód, wzrost temperatury czy bardziej ekstremalne zjawiska pogodowe. Działania opisane w petycji koncentrują się na wzmacnianiu odporności ekosystemów na te zmiany.
Na podstawie informacji Stowarzyszenia Wielkie Jeziora Mazurskie 2020.
Serwis mazury24.eu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i opinii. Prosimy o zamieszczanie komentarzy dotyczących danej tematyki dyskusji. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.
Firmy czarterowe mają to gdzieś. Po mimo, że nowe jachty są dostosowane do zbierana nieczystości i tak dla swojej wygody i ludzi czarterujących jachty "przełączają" instalację na zrzut do jeziora na etapie wydawania jednostki. Bez kar się nie obędzie, jeśli to ma się zmienić.
Z rzek , jezior i lasów nie zostanie nic , tylko szambo i gnój!!!
Nigdzie w UE nie betonują jezior i rzek jak u nas. Natomiast modernizują te które do tej pory stoją…..
Zdrowy rozsądek w Polsce nie ma miejsca tylko KASA , KASA , KASA….
Natura się zemści….
Huragany , ogromne ilości deszczu i powodzie.
Tylko KASA zostanie bo o to tylko chodzi a nie o turystów i wypoczynek.
To oni zasrali całe WJM wydając zezwolenia na budowę tysięcy MARIN w których tylko kilka posiada ściągacze do fekali i zrzut chemii.
To politykom plombować konta bankowe z łapówkami jakie za to brali !!!
I zamiast politykowania do zbierania goofna za karę ich zatrudnić !!!
A stowarzyszenie wielkie jeziora 2020 co do tej pory robiło? Piniondze kasowało i pierdoly pociskało!!!
Przepisami i przemocą niczego nie osiagniecie.
Cham chamem pozostanie , obojętnie co wykombinujecie!!!