Doświadczeni żeglarze już wszystko wiedzą, jednak dla świeżo upieczonych mazurskich „wilków jeziornych” warto przypomnieć, że należy pamiętać czym na jachcie jest płetwa sterowa oraz jak ją obsługiwać. Jeśli ją uszkodzimy, dalsza żegluga mazurskimi akwenami może być bardzo problematyczna
Płetwa steru, obracając się wokół osi (pionowej lub zbliżonej do pionu) zaburza symetrię opływu wody wokół poruszającego się statku. Generuje przy tym siłę przesuwającą rufę w kierunku przeciwnym do wychylenia płetwy, co powoduje zmianę kursu statku. Ponieważ do powstania siły potrzebny jest opływ wody, nie można obrócić statku stojącego, z zatrzymanym napędem.
Mówiąc więc po ludzku, dzięki płetwie sterowej możemy wykonywać manewry jachtem, zamiast płynąć tylko prosto. Na niektórych płetwach sterowych znajduje się Gruszka Costy – zgrubienie położone na przedłużeniu osi śruby.
Płetwa sterowa nie jest na stałe przytwierdzona do naszej łodzi. Musimy ją przed rejsem opuścić do wody – zawsze robimy to w miarę delikatnie. Jest to ważne zwłaszcza na tych jachtach, gdzie płetwa sterowa jest zamocowana do pawęży łodzi.
Należy więc bardzo uważać, aby podczas opuszczenia nie uszkodzić płetwy uderzając nią o keję lub płytkie, kamieniste dno.
Kolejna ważna zasada – jeśli nie jest to konieczne, to nie pływajmy z płetwą sterową „swobodnie leżącą na powierzchni wody”. Może to doprowadzić nawet do jej złamania, uszkodzenia jarzma, rumpla lub innego elementu urządzenia sterowego. Zawsze pływamy z płetwą wybraną do końca (ustawioną do pionu).
Niektóre jachty jakie spotkamy na Mazurach wyposażona jest w automatyczne knagi. Właśnie w te elementy należy „mocować” kontrafał płetwy sterowej.
Po wpłynięciu na podwodną przeszkodę knaga automatycznie otwiera się, co powoduje, że kontrafał płetwy sterowej zostaje zwolniony, a płetwa sterowa wypływa do góry. Jak więc widać takie urządzenie znacznie ogranicza możliwość jej uszkodzenia przez niezauważoną przeszkodę, która znajduje się pod wodą.
Serwis mazury24.eu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i opinii. Prosimy o zamieszczanie komentarzy dotyczących danej tematyki dyskusji. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.
Artykuł nie ma jeszcze komentarzy, bądź pierwszy!