ReklamaA1 - Papugarnia Wilkasy

Podsumowanie inwestycji drogowych na Mazurach w 2023 r.

BieżąceInwestycje27 grudnia 2023, 9:09
Podsumowanie inwestycji drogowych na Mazurach w 2023 r.
 fot. GDDKiA Olsztyn.

850 mln zł to kwota, którą GDDKiA w Olsztynie w 2023 roku przeznaczyła na inwestycje drogowe na Warmii i Mazurach. Oddając do ruchu blisko 23-kilometrowy odcinek trasy Via Baltica, od węzła Ełk Południe do Kalinowa, zakończono budowę 66 km drogi ekspresowej S61 na terenie województwa warmińsko-mazurskiego. Przygotowano dokumentację dla budowy i rozbudowy blisko 300 km dróg.

S61/S16 Ełk Południe – Kalinowo

Od blisko pięciu miesięcy kierowcy mogą korzystać z odcinka pomiędzy węzłami Ełk Południe i Kalinowo. To jeden z trzech odcinków drogi ekspresowej S61 realizowanych na terenie województwa warmińsko-mazurskiego o łącznej długości ponad 66 km. Pod koniec 2021 roku oddaliśmy do użytku odcinek Kalinowo – Raczki, a we wrześniu ubiegłego roku zakończyliśmy budowę odcinka S61 Szczuczyn – Ełk Południe.

Wykonawcą odcinka pozwalającego ominąć Ełk, o długości 22,95 km i wartości 685,9 mln zł, było konsorcjum firm Trakcja SA Warszawa (lider), Mostostal Warszawa oraz Przedsiębiorstwo Eksploatacji Ulic i Mostów Białystok. Zadanie jest realizowane w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 - 2023 (z perspektywą do 2025 r.). Budowa drogi ekspresowej S61 jest inwestycją istotną nie tylko dla sieci dróg w Polsce, ale ma też znaczenie europejskie - łącząc się z drogą ekspresową S8 Wrocław – Warszawa – Białystok, tworzy międzynarodowy korytarz transportowy Via Baltica.

Budowa drogi ekspresowej S61 Szczuczyn – Budzisko, odc. Szczuczyn – Raczki jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Instrumentu "Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility - CEF). Wartość dofinansowania z UE wynosi 379 583 347 euro i obejmuje sześć zadań w ramach Projektu budowy drogi ekspresowej S61 Szczuczyn – Budzisko.
 

S16 Borki Wielkie – Mrągowo

W 2023 roku kontynuowana jest budowa tej trasy. Zadanie obejmuje budowę drogi ekspresowej S16 na długości około 13 km od połączenia z istniejącym odcinkiem dwujezdniowym na wysokości Borek Wielkich do skrzyżowania z obwodnicą Mrągowa w ciągu DK59. W ramach inwestycji budowane są również jednojezdniowe odcinki dróg krajowych: DK59 o długości około 1 km od ronda będącego końcem Zachodniej Obwodnicy Mrągowa do skrzyżowania z drogą S16 oraz ok. 2,3 km DK16 (wspólny przebieg z DK59) od skrzyżowania z drogą S16 do istniejącej DK16/59. Zaawansowanie zadania na koniec listopada br. wynosi ponad 84 proc. S16 Olsztyn – Biskupiec

Pod koniec ubiegłego roku ogłoszono przetargi na projekt i budowę drogi ekspresowej S16 pomiędzy Olsztynem i Biskupcem.

To dwa odcinki o łącznej długości blisko 30 km. Rozstrzygnięto je w październiku br. W obu przetargach wpłynęły łącznie cztery odwołania od wyboru najkorzystniejszej oferty. W postępowaniu dla odcinka Olsztyn Wschód – Barczewo złożono jedno odwołanie, a dla odcinka Barczewo – Biskupiec, trzy. Za każdym razem strony powołują się na niezgodności w kwestiach technicznych. W przetargu na odcinek Olsztyn Wschód – Barczewo odwołanie złożyło konsorcjum Polimex, podważając odrzucenie przez nas ich oferty. W postępowaniu na odcinek Barczewo – Biskupiec, na te same kwestie powołują się dwa konsorcja: Kobylarnia/Stecol oraz Polimex. Z kolei Budimex przedstawił ten sam zarzut wybranej przez nas ofercie firmy PORR. Krajowa Izba Odwoławcza w przypadku odcinka Olsztyn – Barczewo przyznała rację odwołującemu się konsorcjum i nakazała powtórzyć ocenę ofert. Zaskarżono ten wyrok do sądu okręgowego w Warszawie. Pozostałe trzy odwołania KIO oddaliła.
 

S16 Mrągowo – Orzysz – Ełk

W grudniu br. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska poinformował o braku możliwości realizacji inwestycji w wariancie B, który wskazano we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Wariant ten w swoim przebiegu jest zbliżony do obecnej trasy DK16. RDOŚ wskazał jednocześnie możliwość realizacji tego odcinka w wariancie alternatywnym C, który odsunięty jest od wariantu B na północ, w okolice Rynu. Obecnie trwa analiza obwieszczenia RDOŚ.
 

S5 Wirwajdy – granica województwa

Inwestycja jest na etapie prac przygotowawczych. Trwa obecnie inwentaryzacja przyrodnicza oraz badania geologiczne dla uzasadnionych korekt wynikających z wniosków mieszkańców. Prowadzony jest również audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego dla aktualnych rozwiązań. Poza tym do wykonania na obecnym etapie jest jeszcze analiza ekonomiczna i raport oceny odziaływania na środowisko. W IV kwartale przyszłego roku planowany jest wybór wariantu przebiegu S5 i złożenie wniosek o decyzję środowiskową (DŚU). Wybór wariantu rekomendowanego do realizacji będzie poprzedzony wykonaniem analizy wielokryterialnej, uwzględniającej czynniki techniczne, ekonomiczne, środowiskowe oraz społeczne.
 

Obwodnica Gąsek w ciągu DK65

W maju br. podpisano umowę na projekt i budowę obwodnicy tej miejscowości o długości około 3 km. Zadanie o wartości ok. 77 mln zł, z rządowego Programu Budowy 100 obwodnic, realizuje firma PORR. Inwestycja, oprócz budowy obwodnicy Gąsek o nośności 11,5 tony na oś i szerokości jezdni 8 m, obejmie budowę dodatkowych jezdni obsługujących teren przyległy do obwodnicy, przebudowę dróg publicznych kolidujących z inwestycją, budowę wiaduktów, przejść dla zwierząt, chodników i rond. W ramach zadania zostanie wykonane oświetlenie drogi, oznakowanie pionowe i poziome oraz urządzenia BRD.  Prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 39 miesięcy od daty zawarcia umowy, tj. w sierpniu 2027 r. Do tego czasu nie wlicza się okresów zimowych podczas trwania robót budowlanych (tj. od 16 grudnia do 15 marca).
 

Obwodnica Olsztyna i Dywit w ciągu DK51

Na początku bieżącego roku zakończono prace nad studium korytarzowym i wskazaliśmy do dalszych analiz trzy warianty drogi w korytarzu zachodnim, dla których obecnie wykonywane jest Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ). Trwają prace w zakresie korekt wariantów w celu ominięcia zabudowy mieszkaniowej oraz innych newralgicznych miejsc. Wykonany zostanie raport oceny oddziaływania inwestycji na środowisko i wstępne rozpoznanie podłoża gruntowego. Zaprojektowane zostaną również bardziej szczegółowe rozwiązania drogowe oraz koncepcje obiektów inżynierskich. Po wykonaniu analizy wielokryterialnej zostanie wybrany najkorzystniejszy wariant.  Jesienią zostały przeprowadzone spotkania informacyjne z mieszkańcami, podczas których zaprezentowaliśmy aktualny stan prac nad obwodnicą. Mieszkańcy mogli zgłaszać swoje uwagi, które będą podstawą do ewentualnych korekt dokumentacji.

Planowany termin realizacji zadania w trybie projektuj i buduj to lata 2027-2031.
 

Obwodnice Szczytna w ciągu DK53, DK57 i DK58 oraz Pisza w ciągu DK58 i DK63

Dokładny przebieg nowych tras zostanie określony w decyzjach środowiskowych, co jest planowane w II kwartale 2024 r. dla obwodnicy Pisza oraz w III kwartale 2024 r. dla obwodnicy Szczytna. Rozpoczęcie realizacji obwodnicy Pisza w trybie projektuj i buduj zaplanowano na koniec 2025 r., a ukończenie zadania i oddanie obwodnicy do ruchu w 2029 roku. Dla obwodnicy Szczytna przewidujemy rozpoczęcie inwestycji w roku 2026, a zakończenie w roku 2030. Zadanie to będzie, tak jak obwodnica Pisza, realizowane w systemie projektuj i buduj.
 

Obwodnica Giżycka w ciągu DK59

W połowie listopada br. podpisano umowę na realizację obwodnicy Giżycka. Blisko 110 mln zł będzie kosztować projekt i budowa obwodnicy miasta o długości 1,5 km. Zakres inwestycji obejmie rozbudowę drogi do przekroju dwujezdniowego i nośności 11,5 tony na oś. Wybudowane zostaną dodatkowe jezdnie obsługujące tereny przylegające do obwodnicy, przebudowane będą skrzyżowania oraz chodniki i ciągi pieszo-rowerowe. Inwestycja obejmuje także budowę mostu i wiaduktu, co przy przekroju drogi 2x2 oznacza w praktyce wybudowanie dwóch mostów i dwóch wiaduktów (po jednym dla każdej jezdni). Wykonawcą zadania jest firma Unibep z Bielska Podlaskiego, która na realizację inwestycji ma 36 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych podczas robót budowlanych.
 

DK63 Borki – Jeże

W październiku br. podpisano umowę na rozbudowę ponad 14-kilometrowego odcinka DK63 Borki – Jeże. Na wykonanie zadania firma Unibep będzie miał 18 miesięcy, z wyłączeniem okresów zimowych. Wartość prac to 95,6 mln zł.
 

Rozbudowa DK65

W grudniu br. podpisano umowę na rozbudowę trasy o długości 13,6 km od miejscowości Gąski do Ełku. Wykonawca, firma Budimex, w ciągu 18 miesięcy zrealizuje prace o wartości 229 mln zł. Jest to kolejny odcinek drogi krajowej nr 65, który przejdzie gruntowną modernizację.

Rozbudowa odcinka Gąski – Ełk to część działań na DK65 w województwie warmińsko-mazurskim, jakie prowadzimy w celu poprawy warunków jazdy i bezpieczeństwa na tej drodze.

Do tej pory wybudowano obwodnice Gołdapi, Olecka i Ełku oraz rozbudowaliśmy odcinek Gołdap – Kowale Oleckie. W tym roku zakończono rozbudowę odcinka DK65 w Ełku, obejmującego ulice Przemysłową i Grajewską oraz rozbudowę odcinka od drogowego przejścia granicznego Gołdap do początku obwodnicy Gołdapi.

W maju br. podpisano umowę na projekt i budowę obwodnicy Gąsek (realizowanej w ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic), w czerwcu na rozbudowę odcinka Kowale Oleckie – Olecko, a w październiku na rozbudowę odcinka Nowa Wieś Ełcka – granica województw. Na rozstrzygnięcie przetargu czeka jeszcze odcinek Olecko – Gąski. Po zrealizowaniu tych wszystkich prac poprawimy warunki i bezpieczeństwo ruchu na całym odcinku DK65 w województwie warmińsko-mazurskim.
 

Co w przyszłym roku?

W przyszłym roku planowane jest zakończenie budowy S16 Borki Wielkie – Mrągowo. Powinno to nastąpić w połowie 2024 r. W przyszłym roku planowane jest również podpisanie umowy na projekt i budowę dwóch odcinków S16 między Olsztynem a Biskupcem. Kontynuowane będą roboty budowlane na DK65, DK63, DK51. Zakończone zostanie również doświetlanie przejść dla pieszych w ramach Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej.

Przygotowywana jest obecnie dokumentacja dla budowy i rozbudowy blisko 300 km dróg. Kontynuowane są prace przygotowawcze dla budowy S16 Mrągowo – Orzysz – Ełk oraz S5 Ostróda – Nowe Marzy w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Prace nad dokumentacją trwają także dla rozbudowy DK53/DK59 Olsztyn – Szczytno – Szymany. Będą również kontynuowane prace przygotowawcze dla zadań z programu budowy 100 obwodnic.

Na podstawie informacji GDDKiA w Olsztynie.

ReklamaC1 - Restauracja Kormoran

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 1

  • 1
    Czuje się - ZADOWOLONY
    ZADOWOLONY
  • 0
    Czuje się - ZASKOCZONY
    ZASKOCZONY
  • 0
    Czuje się - POINFORMOWANY
    POINFORMOWANY
  • 0
    Czuje się - OBOJĘTNY
    OBOJĘTNY
  • 0
    Czuje się - SMUTNY
    SMUTNY
  • 0
    Czuje się - WKURZONY
    WKURZONY
  • 0
    Czuje się - BRAK SŁÓW
    BRAK SŁÓW

ReklamaB0 - Moja Koja

Daj nam znać

Jeśli coś się na Mazurach zafascynowało, wzburzyło lub chcesz się tym podzielić z czytelnikami naszego serwisu
Daj nam znać
ReklamaB1 - Amax
ReklamaA2 - Odysseya Yachts