850 mln zł to kwota, którą GDDKiA w Olsztynie w 2023 roku przeznaczyła na inwestycje drogowe na Warmii i Mazurach. Oddając do ruchu blisko 23-kilometrowy odcinek trasy Via Baltica, od węzła Ełk Południe do Kalinowa, zakończono budowę 66 km drogi ekspresowej S61 na terenie województwa warmińsko-mazurskiego. Przygotowano dokumentację dla budowy i rozbudowy blisko 300 km dróg.
Od blisko pięciu miesięcy kierowcy mogą korzystać z odcinka pomiędzy węzłami Ełk Południe i Kalinowo. To jeden z trzech odcinków drogi ekspresowej S61 realizowanych na terenie województwa warmińsko-mazurskiego o łącznej długości ponad 66 km. Pod koniec 2021 roku oddaliśmy do użytku odcinek Kalinowo – Raczki, a we wrześniu ubiegłego roku zakończyliśmy budowę odcinka S61 Szczuczyn – Ełk Południe.
Wykonawcą odcinka pozwalającego ominąć Ełk, o długości 22,95 km i wartości 685,9 mln zł, było konsorcjum firm Trakcja SA Warszawa (lider), Mostostal Warszawa oraz Przedsiębiorstwo Eksploatacji Ulic i Mostów Białystok. Zadanie jest realizowane w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 - 2023 (z perspektywą do 2025 r.). Budowa drogi ekspresowej S61 jest inwestycją istotną nie tylko dla sieci dróg w Polsce, ale ma też znaczenie europejskie - łącząc się z drogą ekspresową S8 Wrocław – Warszawa – Białystok, tworzy międzynarodowy korytarz transportowy Via Baltica.
Budowa drogi ekspresowej S61 Szczuczyn – Budzisko, odc. Szczuczyn – Raczki jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Instrumentu "Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility - CEF). Wartość dofinansowania z UE wynosi 379 583 347 euro i obejmuje sześć zadań w ramach Projektu budowy drogi ekspresowej S61 Szczuczyn – Budzisko.
W 2023 roku kontynuowana jest budowa tej trasy. Zadanie obejmuje budowę drogi ekspresowej S16 na długości około 13 km od połączenia z istniejącym odcinkiem dwujezdniowym na wysokości Borek Wielkich do skrzyżowania z obwodnicą Mrągowa w ciągu DK59. W ramach inwestycji budowane są również jednojezdniowe odcinki dróg krajowych: DK59 o długości około 1 km od ronda będącego końcem Zachodniej Obwodnicy Mrągowa do skrzyżowania z drogą S16 oraz ok. 2,3 km DK16 (wspólny przebieg z DK59) od skrzyżowania z drogą S16 do istniejącej DK16/59. Zaawansowanie zadania na koniec listopada br. wynosi ponad 84 proc. S16 Olsztyn – Biskupiec
Pod koniec ubiegłego roku ogłoszono przetargi na projekt i budowę drogi ekspresowej S16 pomiędzy Olsztynem i Biskupcem.
To dwa odcinki o łącznej długości blisko 30 km. Rozstrzygnięto je w październiku br. W obu przetargach wpłynęły łącznie cztery odwołania od wyboru najkorzystniejszej oferty. W postępowaniu dla odcinka Olsztyn Wschód – Barczewo złożono jedno odwołanie, a dla odcinka Barczewo – Biskupiec, trzy. Za każdym razem strony powołują się na niezgodności w kwestiach technicznych. W przetargu na odcinek Olsztyn Wschód – Barczewo odwołanie złożyło konsorcjum Polimex, podważając odrzucenie przez nas ich oferty. W postępowaniu na odcinek Barczewo – Biskupiec, na te same kwestie powołują się dwa konsorcja: Kobylarnia/Stecol oraz Polimex. Z kolei Budimex przedstawił ten sam zarzut wybranej przez nas ofercie firmy PORR. Krajowa Izba Odwoławcza w przypadku odcinka Olsztyn – Barczewo przyznała rację odwołującemu się konsorcjum i nakazała powtórzyć ocenę ofert. Zaskarżono ten wyrok do sądu okręgowego w Warszawie. Pozostałe trzy odwołania KIO oddaliła.
W grudniu br. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska poinformował o braku możliwości realizacji inwestycji w wariancie B, który wskazano we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Wariant ten w swoim przebiegu jest zbliżony do obecnej trasy DK16. RDOŚ wskazał jednocześnie możliwość realizacji tego odcinka w wariancie alternatywnym C, który odsunięty jest od wariantu B na północ, w okolice Rynu. Obecnie trwa analiza obwieszczenia RDOŚ.
Inwestycja jest na etapie prac przygotowawczych. Trwa obecnie inwentaryzacja przyrodnicza oraz badania geologiczne dla uzasadnionych korekt wynikających z wniosków mieszkańców. Prowadzony jest również audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego dla aktualnych rozwiązań. Poza tym do wykonania na obecnym etapie jest jeszcze analiza ekonomiczna i raport oceny odziaływania na środowisko. W IV kwartale przyszłego roku planowany jest wybór wariantu przebiegu S5 i złożenie wniosek o decyzję środowiskową (DŚU). Wybór wariantu rekomendowanego do realizacji będzie poprzedzony wykonaniem analizy wielokryterialnej, uwzględniającej czynniki techniczne, ekonomiczne, środowiskowe oraz społeczne.
W maju br. podpisano umowę na projekt i budowę obwodnicy tej miejscowości o długości około 3 km. Zadanie o wartości ok. 77 mln zł, z rządowego Programu Budowy 100 obwodnic, realizuje firma PORR. Inwestycja, oprócz budowy obwodnicy Gąsek o nośności 11,5 tony na oś i szerokości jezdni 8 m, obejmie budowę dodatkowych jezdni obsługujących teren przyległy do obwodnicy, przebudowę dróg publicznych kolidujących z inwestycją, budowę wiaduktów, przejść dla zwierząt, chodników i rond. W ramach zadania zostanie wykonane oświetlenie drogi, oznakowanie pionowe i poziome oraz urządzenia BRD. Prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 39 miesięcy od daty zawarcia umowy, tj. w sierpniu 2027 r. Do tego czasu nie wlicza się okresów zimowych podczas trwania robót budowlanych (tj. od 16 grudnia do 15 marca).
Na początku bieżącego roku zakończono prace nad studium korytarzowym i wskazaliśmy do dalszych analiz trzy warianty drogi w korytarzu zachodnim, dla których obecnie wykonywane jest Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ). Trwają prace w zakresie korekt wariantów w celu ominięcia zabudowy mieszkaniowej oraz innych newralgicznych miejsc. Wykonany zostanie raport oceny oddziaływania inwestycji na środowisko i wstępne rozpoznanie podłoża gruntowego. Zaprojektowane zostaną również bardziej szczegółowe rozwiązania drogowe oraz koncepcje obiektów inżynierskich. Po wykonaniu analizy wielokryterialnej zostanie wybrany najkorzystniejszy wariant. Jesienią zostały przeprowadzone spotkania informacyjne z mieszkańcami, podczas których zaprezentowaliśmy aktualny stan prac nad obwodnicą. Mieszkańcy mogli zgłaszać swoje uwagi, które będą podstawą do ewentualnych korekt dokumentacji.
Planowany termin realizacji zadania w trybie projektuj i buduj to lata 2027-2031.
Dokładny przebieg nowych tras zostanie określony w decyzjach środowiskowych, co jest planowane w II kwartale 2024 r. dla obwodnicy Pisza oraz w III kwartale 2024 r. dla obwodnicy Szczytna. Rozpoczęcie realizacji obwodnicy Pisza w trybie projektuj i buduj zaplanowano na koniec 2025 r., a ukończenie zadania i oddanie obwodnicy do ruchu w 2029 roku. Dla obwodnicy Szczytna przewidujemy rozpoczęcie inwestycji w roku 2026, a zakończenie w roku 2030. Zadanie to będzie, tak jak obwodnica Pisza, realizowane w systemie projektuj i buduj.
W połowie listopada br. podpisano umowę na realizację obwodnicy Giżycka. Blisko 110 mln zł będzie kosztować projekt i budowa obwodnicy miasta o długości 1,5 km. Zakres inwestycji obejmie rozbudowę drogi do przekroju dwujezdniowego i nośności 11,5 tony na oś. Wybudowane zostaną dodatkowe jezdnie obsługujące tereny przylegające do obwodnicy, przebudowane będą skrzyżowania oraz chodniki i ciągi pieszo-rowerowe. Inwestycja obejmuje także budowę mostu i wiaduktu, co przy przekroju drogi 2x2 oznacza w praktyce wybudowanie dwóch mostów i dwóch wiaduktów (po jednym dla każdej jezdni). Wykonawcą zadania jest firma Unibep z Bielska Podlaskiego, która na realizację inwestycji ma 36 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych podczas robót budowlanych.
W październiku br. podpisano umowę na rozbudowę ponad 14-kilometrowego odcinka DK63 Borki – Jeże. Na wykonanie zadania firma Unibep będzie miał 18 miesięcy, z wyłączeniem okresów zimowych. Wartość prac to 95,6 mln zł.
W grudniu br. podpisano umowę na rozbudowę trasy o długości 13,6 km od miejscowości Gąski do Ełku. Wykonawca, firma Budimex, w ciągu 18 miesięcy zrealizuje prace o wartości 229 mln zł. Jest to kolejny odcinek drogi krajowej nr 65, który przejdzie gruntowną modernizację.
Rozbudowa odcinka Gąski – Ełk to część działań na DK65 w województwie warmińsko-mazurskim, jakie prowadzimy w celu poprawy warunków jazdy i bezpieczeństwa na tej drodze.
Do tej pory wybudowano obwodnice Gołdapi, Olecka i Ełku oraz rozbudowaliśmy odcinek Gołdap – Kowale Oleckie. W tym roku zakończono rozbudowę odcinka DK65 w Ełku, obejmującego ulice Przemysłową i Grajewską oraz rozbudowę odcinka od drogowego przejścia granicznego Gołdap do początku obwodnicy Gołdapi.
W maju br. podpisano umowę na projekt i budowę obwodnicy Gąsek (realizowanej w ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic), w czerwcu na rozbudowę odcinka Kowale Oleckie – Olecko, a w październiku na rozbudowę odcinka Nowa Wieś Ełcka – granica województw. Na rozstrzygnięcie przetargu czeka jeszcze odcinek Olecko – Gąski. Po zrealizowaniu tych wszystkich prac poprawimy warunki i bezpieczeństwo ruchu na całym odcinku DK65 w województwie warmińsko-mazurskim.
W przyszłym roku planowane jest zakończenie budowy S16 Borki Wielkie – Mrągowo. Powinno to nastąpić w połowie 2024 r. W przyszłym roku planowane jest również podpisanie umowy na projekt i budowę dwóch odcinków S16 między Olsztynem a Biskupcem. Kontynuowane będą roboty budowlane na DK65, DK63, DK51. Zakończone zostanie również doświetlanie przejść dla pieszych w ramach Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej.
Przygotowywana jest obecnie dokumentacja dla budowy i rozbudowy blisko 300 km dróg. Kontynuowane są prace przygotowawcze dla budowy S16 Mrągowo – Orzysz – Ełk oraz S5 Ostróda – Nowe Marzy w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Prace nad dokumentacją trwają także dla rozbudowy DK53/DK59 Olsztyn – Szczytno – Szymany. Będą również kontynuowane prace przygotowawcze dla zadań z programu budowy 100 obwodnic.
Na podstawie informacji GDDKiA w Olsztynie.
Serwis mazury24.eu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i opinii. Prosimy o zamieszczanie komentarzy dotyczących danej tematyki dyskusji. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.
Artykuł nie ma jeszcze komentarzy, bądź pierwszy!