ReklamaA1 - Papugarnia Wilkasy

Podsumowanie sezonu turystycznego na Mazurach. „Nie był jednoznaczny”

Bieżące3 października 2022, 9:23Komentarzy: 2
Podsumowanie sezonu turystycznego na Mazurach. „Nie był jednoznaczny”
 fot. mazury24.eu

Kończy się sezon turystyczny na Mazurach. W niektórych portach i tawernach jeszcze organizowane są pożegnalne koncerty i imprezy dla turystów. Czas na podsumowanie okresu letniego w tym regionie. Burmistrz Mikołajek Piotr Jakubowski dla portalu wspolnota.org wskazuje, że sezon wakacyjny nie był jednoznaczny do podsumowania.

- Kończący się sezon trudno mi ocenić jednoznacznie. Poprzednie dwa, które miały być zagrożeniem dla turystyki z powodu pandemii COVID-19, okazały się akurat bardzo dobre. Wielu Polaków nie wyjechało na zagraniczne wakacje z powodu zamkniętych granic, chętnie odwiedzali Mazury. Spodziewaliśmy się katastrofy, a rzeczywistość okazała się lepsza niż przed wybuchem pandemii – wykorzystanie miejsc noclegowych i wyniki branży gastronomicznej były rekordowo dobre. Z tego powodu obecny sezon powinniśmy porównywać do lat sprzed pandemii – mówi burmistrz Mikołajek.

Jak dodaje, wówczas miał on kilka charakterystycznych momentów.

- Wiosną i do początku czerwca gościliśmy głównie turystów weekendowych, potem pojawiali się ci niemający dzieci w wieku szkolnym, a właściwy sezon trwał od początku lipca do ostatnich dni sierpnia. Potem jakby ktoś nam tlen odcinał, przyjezdnych było dużo mniej. W tym roku sezon rozwijał się bardzo powoli mniej więcej do 10 lipca, następnie do 20 sierpnia mieliśmy praktycznie pełne obłożenie, a po letnim szczycie nastąpił wyraźny spadek, tym bardziej, że z początkiem września znacznie pogorszyła się pogoda. Jeśli więc porównać wiosnę i wakacje 2022 do roku poprzedniego, to szacuję, że liczba turystów zmniejszyła się o około 30 proc., a jeśli do lat wcześniejszych, to można powiedzieć, że jest porównywalna. Trzeba też zaznaczyć, że w sezonie wysokim znacznie skrócił się przeciętny czas pobytu – wskazuje Piotr Jakubowski.

Burmistrz wskazuje również na szereg niekorzystnych zjawisk, które skumulowały się w branży gastronomicznej. Z tych usług korzystało znacznie mniej odwiedzających.

- Zdecydowany wpływ miał wzrost cen spowodowany inflacją oraz wyraźne ograniczenie budżetu urlopowego Polaków. Właściwie we wszystkich pensjonatach, kwaterach prywatnych dało się zauważyć, że turyści starają się przygotowywać posiłki samodzielnie, aby zaoszczędzić na wydatkach – wskazuje Jakubowski. - Więcej będę mógł powiedzieć na przełomie roku, po określeniu przez radę stawek podatkowych, kiedy znajdę na biurku wnioski o odroczenie terminu płatności podatków. Zwykle tak bywa, kiedy sezon jest słabszy, bo branża turystyczna musi w I kwartale akumulować środki na przygotowanie się do kolejnego sezonu. Nie spodziewam się natomiast zamykania firm, skoro na ich założenie poniesiono duże nakłady, przedsiębiorcy będą starali się swoich firm bronić. Obawiam się jednak długofalowych skutków recesji, perspektywy nie są obiecujące.

Dziennikarze magazynu wspolnota.org pytali również czy sytuacja, która jest w Mikołajkach, dotyczy także innych turystycznych gmin mazurskich?

- Rozmowy z włodarzami sąsiednich gmin położonych na Szlaku Wielkich Jezior: z Giżycka, Rucianego-Nidy czy Orzysza, Pisza wskazują, że wszędzie jest podobnie. W zasadzie nie ma co się dziwić, bo turyści przyjeżdżający na Mazury, do naszych miast, są pod względem socjologicznym podobni, a oferta turystyczna – zbliżona.

źródło: wspolnota.org

ReklamaC1 - Restauracja Kormoran

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 1

  • 1
    Czuje się - ZADOWOLONY
    ZADOWOLONY
  • 0
    Czuje się - ZASKOCZONY
    ZASKOCZONY
  • 0
    Czuje się - POINFORMOWANY
    POINFORMOWANY
  • 0
    Czuje się - OBOJĘTNY
    OBOJĘTNY
  • 0
    Czuje się - SMUTNY
    SMUTNY
  • 0
    Czuje się - WKURZONY
    WKURZONY
  • 0
    Czuje się - BRAK SŁÓW
    BRAK SŁÓW

ReklamaB0 - Moja Koja

Daj nam znać

Jeśli coś się na Mazurach zafascynowało, wzburzyło lub chcesz się tym podzielić z czytelnikami naszego serwisu
Daj nam znać
ReklamaB1 - Karos Pomosty Pływające
ReklamaB2 - Marina Bajana
ReklamaA2 - Odysseya Yachts