Spółka Polregio przez kolejne 6 lat będzie świadczyć usługi kolejowe przewozów pasażerskich w woj. warmińsko-mazurskim. Regionalny samorząd podpisał z przewoźnikiem umowę o wartości 414 mln zł. Przy okazji warto przyjrzeć się planowanym inwestycjom kolejowym na Mazurach.
Zdaniem marszałka województwa Gustawa Marka Brzezina, to duże wyzwanie finansowe, ale zapewnienie mieszkańcom dobrego dostępu do komunikacji jest jednym z najważniejszych zadań regionalnego samorządu.
- Uwzględniając specyfikę regionu, m.in. niską gęstość zaludnienia i znaczną długość tras kolejowych pokonywanych przez pociągi, zapewnienie satysfakcjonującej pasażerów oferty przewozowej jest trudne. Jednak każdego dnia we współpracy z Polregio uruchamiamy ponad 100 dobrze skomunikowanych pociągów - zaznaczył marszałek.
W całym regionie Polregio obsługuje niemal 150 stacji i przystanków.
Według prezesa zarządu tej spółki Artura Martyniuka firmie zależy na poprawieniu oferty komunikacyjnej na Warmii i Mazurach.
- Dzięki zmodernizowanym szlakom pociągi mogą jeździć szybciej, bardziej punktualnie i stanowić atrakcyjną alternatywę dla mieszkańców i turystów. Chcielibyśmy wspólnie z samorządami i zarządcą infrastruktury pracować nad optymalnym i wygodnym rozkładem, który ułatwi mieszkańcom przesiadki, również do lokalnych i regionalnych autobusów - dodał.
Podpisana z urzędem marszałkowskim w Olsztynie umowa przewiduje, że w ciągu sześciu lat nakłady finansowe na realizację pasażerskich przewozów kolejowych wyniosą ponad 414 mln zł. Zakłada wykonanie w tym okresie 18 mln tzw. pociągokilometrów (przebieg jednego pociągu na dystansie 1 km).
Przewozy będą realizowane na trasach: Działdowo - Iława - Działdowo, Iława - Ełk - Grajewo - Białystok - Ełk, Elbląg - Malbork - Elbląg, Olsztyn - Działdowo - Olsztyn, Olsztyn - Szczytno - Pisz - Ełk - Olsztyn, Olsztyn - Szczytno - Olsztyn, Olsztyn - Szczytno - Szymany Lotnisko - Olsztyn, Olsztyn - Elbląg - Olsztyn, Olsztyn - Toruń - Olsztyn, Olsztyn - Iława - Olsztyn, Olsztyn - Jabłonowo Pom. - Olsztyn, Iława - Jabłonowo Pom. - Iława, Olsztyn - Korsze - Ełk - Olsztyn, Olsztyn - Korsze - Olsztyn, Korsze - Ełk - Korsze i Olsztyn - Iława – Gdynia - Malbork - Iława.
Samorząd województwa warmińsko-mazurskiego realizuje obecnie również inne zadania związane z rozwojem transportu kolejowego. Ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury 2014-2020 modernizowana jest linia kolejowa nr 220 Olsztyn-Gutkowo oraz nr 221 Gutkowo - Dobre Miasto, powstają nowe przystanki osobowe na obszarze Olsztyna.
Ze środków Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020 finansowana jest modernizacja linii kolejowej nr 216 Działdowo - Olsztyn oraz linii kolejowej nr 219 Szczytno - Pisz - Ełk.
W 2023 roku zakończona ma zostać elektryfikacja linii nr 38 na odcinku Ełk - Korsze, zapewniając sprawne połączenie z Trójmiasta przez Olsztyn do Białegostoku. Od 2005 roku zakupiono także 14 sztuk pojazdów szynowych.
Samorząd województwa w sierpniu 2020 roku wspólnie z poszczególnymi samorządami lokalnymi zgłosił trzy projekty liniowe do „Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej - Kolej+ do 2028”: modernizację linii kolejowej nr 041 Gołdap - Olecko - Ełk, modernizację linii kolejowej nr 035 Ostrołęka - Chorzele - Wielbark - Szczytno oraz modernizację linii kolejowej nr 223 Czerwonka - Biskupiec – Mrągowo - Mikołajki - Orzysz. Szacowana wartość netto projektów to 1 mld 114 mln zł; z czego wkład własny wyniesie 167 mln zł.
Serwis mazury24.eu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i opinii. Prosimy o zamieszczanie komentarzy dotyczących danej tematyki dyskusji. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.
Artykuł nie ma jeszcze komentarzy, bądź pierwszy!