Firma Antea Polska S.A. opracowuje dokument pod nazwą „Wstępne studium wykonalności dla zadania pn.: Pętla Mazurska - budowa drogi wodnej łączącej jezioro Niegocin z jeziorem Śniardwy”. Każdy może wziąć udział w konsultacjach tego projektu. Wystarczy tylko wypełnić ankietę.
W ramach opracowania planowane jest utworzenie szlaku żeglownego w formie pętli, co umożliwi dopłyniecie do jeziora Śniardwy z portu w Giżycku na jezioro Niegocin i powrót torem wodnym przez jezioro Śniardwy do jeziora Niegocin – funkcjonującym obecnie szlakiem żeglownym wiodącym przez jezioro Tałty, Szymon i Jagodne.
Droga wodna Pętla Mazurska składa się z dwóch odcinków - części wschodniej i zachodniej. Projektowaniem w ramach wykonywanego „Wstępnego Studium Wykonalności dla zadania p.n.: Pętla Mazurska -budowa drogi wodnej łączącej jezioro Niegocin z jeziorem Śniardwy” objęta jest część wschodnia.
Planowany wschodni odcinek drogi wodnej o długości ok. 30 km., łączący jez. Niegocin z jez. Śniardwy, będzie przechodził przez jeziora: Niegocin, Duży Niałk, Mały Niałk, Wojnowo, Buwełno, Tyrkło, Śniardwy oraz połączenie między jeziorami - Głaźna Struga.
- W ramach przygotowania przedmiotowego studium rozpatrywane są cztery różne warianty przeprowadzenia wschodniego odcinka Pętli Mazurskiej. Warianty różnią się tak co do przebiegu, jak i proponowanych rozwiązań technicznych. Celem analiz zawartych w studium jest wybór wariantu najkorzystniejszego z uwzględnieniem uwarunkowań technicznych, ekonomicznych i środowiskowych. W ramach wyboru najkorzystniejszego rozwiązania uwzględniona zostanie także opinia społeczeństwa – informują autorzy studium wykonalności.
Opis poszczególnych wariantów Pętli Mazurskiej
Zaproponowane warianty projektowanego Wschodniego odcinka drogi wodnej mają na celu połączenie jezior Buwełno i Tyrkło.
Wariant 1 – przekop
Proponowane rozwiązanie przewiduje budowę dwóch śluz: śluzy Cierzpięty i śluzy Okartowo o szerokości 5m, długości użytkowej 42 m i różnicy poziomów 9 m i kanału żeglugowego o szerokości 18 m, głębokości 2 m i długości 1 770 m w klasie drogi wodnej Ib. Przebieg wariantu planowany jest od jeziora Buwełno, w miejscowości Cierzpięty, równolegle do drogi gminnej, w drugiej części odcinka trasa kanału żeglugowego przecina się z drogą gminną, dlatego proponuje się przebudowę drogi wraz z budową mostu.
Wariant 2 – torowa kolej linowa
Ten wariant przewiduje budowę pochylni szynowej dwutorowej o szerokości 20 m i długości 1 640 m. Przebieg trasy zaplanowany jest w linii prostej od miejscowości Cierzpięty, gdzie powstanie slip zjazdowy wózków transportowych o szerokości 20 m i długości 70 m do jeziora Tyrkło. W tym wariancie należy przebudować drogę gminną i wybudować przejazd ze szlabanami.
Wariant 3 – tunel żeglowny
Rozwiązanie przewiduje budowę tunelu żeglugowego o szerokości 20 m, wysokości całkowitej 6,35 m oraz długości 660 m, następnie śluzy Cierzpięty o szerokości 5 m, długości użytkowej 42 m oraz różnicy poziomów 0,5 m i tunelu żeglugowego Okartowo o szerokości 20 m, wysokości całkowitej 6,35 m oraz długości 890 m w klasie drogi wodnej Ib.
Wariant 4 – przekop przewidujący obejście istniejącej i planowanej infrastruktury
W proponowanym wariancie przewidziano budowę kanału żeglugowego o szerokości 18 m, głębokości 2 m, długości 3 320 m w klasie drogi wodnej Ib i 6 śluz: śluz Cierzpięty 1, 2 i 3 i śluz Okartowo 3, 2, 1 (o szerokości 5 m, długości użytkowej 42 m i różnicę poziomu wody 7,5 m).
Odcinek wspólny szlaku żeglugowego dla wszystkich wariantów
Wszystkie warianty przewidują też wykonanie śluzy Miłki o szerokości 5 m, długości użytkowej 42 m i różnicy poziomów 0,5 m.
Dodatkowo realizacja przedsięwzięcia we wszystkich wariantach będzie wiązała się z koniecznością budowy nowych mostów w Cierzpiętach i Miłkach oraz przebudową istniejących mostów drogowych i mostu klejowego – poszerzenie i pogłębienie światła obiektów na potrzeby toru wodnego.
Serwis mazury24.eu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i opinii. Prosimy o zamieszczanie komentarzy dotyczących danej tematyki dyskusji. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.
Więc ja, póki co, kompletnie nie przejmuję się kolejnymi takimi projektami, opracowaniami, dywagacjami i generalnie „gonieniem króliczka” i póki co, to południowe jeziora odwiedzam jedynie przed lub po sezonie, a w sezonie to płynę sobie… na północne. :)
Pozdrawiam wszystkich żeglarzy ! DoZo na szlaku WJM może już za jakies pół roku.. jak dobrze pójdzie :)
Czy to nie aby bicie piany?
Kiełbasa wyborcza :(
Tu akurat powinni wypowiadać się zarówno mieszkańcy jak i też turyści przyjeżdżający z Polski.
Bardzo to wątpliwe merytorycznie
Domyślam się, że powodem jego powstania jest tłok na istniejących szlakach.
Tylko, że ten problem można rozwiązać w ZNACZNIE prostszy i, swoją drogą, konieczny sposób: dopuścić do żeglugi TYLKO osoby z uprawnieniami. Dotyczy to zarówno żeglarstwa, jak i motorowodniaków.
Bez ulg typu „do 15 m2”, czy „do 10 KM”.
Bezpieczeństwo wzrośnie. Tłok się zmniejszy.
Tylko policję trzeba doposażyć w łódki i bloczki mandatowe.
Jedyne sensowna inwestycja w tej okolicy - to poszerzenie i pogłębienie Głaźnej Strugi, ale koniecznie wraz z budową śluzy aby zapobiec spadkowi poziomu wody w jeziorach Buwełno, Ubliku Wielkim i Małym. A za zaoszczędzoną kasę można będzie użeglownić rzekę Orzyszę, dzięki czemu będzie można dopłynąć na jezioro Orzysz. Pętla potrzebna jest w istocie developerkarzom zamierzającym stawiać gargamele nad Tyrkłem i Wojnowem.
Nie wyobrażam sobie plywania w tunelu o długości ponad 600 metrów. To klaustrofobia i spaliny statków motorowych oraz silników przyczepnych jachtów. Brak słońca i widoków leśnych. Mazury to klimat jezior, kanałów odkrytych i portów.
Płynęliśmy kiedyś w dwa jachty przez Buwełno i przewózką za konikiem na drugą stronę, poprzez las. I ten las jest istotą tego przejscia. Powolny przepływ kanałem o długości 1770 m z podziwianiem widoków. Może po drodze jakaś zatoczka z bufetem i parkowaniem na noc.