Droga wojewódzka numer 592 od początku kwietnia stała się dużym problemem dla kierowców i mieszkańców regionu. Zamknięcie dwóch odcinków oraz sześć wahadeł, gdzie oczekiwanie na zielone światło może trwać niemal cztery minuty, to tylko wierzchołek lodowej góry problemów.
Najgorzej sytuacja wygląda w podkętrzyńskich Martianach – małej miejscowości, która niemal całkowicie została odcięta od świata. Mieszkańcy próbują odnaleźć alternatywne drogi, ale chaos na trasie nie ułatwia im życia. Korki stają się codziennością, a spóźnienia do pracy czy szkoły to już norma.
– Codziennie walczę, by dotrzeć do klientów w Pożarkach – mówi na antenie Radia Olsztyn pani Magda, listonoszka obsługująca Martiany i okoliczne wsie. – Teraz muszę kombinować – jadę objazdem, pokonuję cztery kilometry przez las, ryzykując stan mojego auta. Jak skończy się remont drogi, to ja zacznę remontować samochód – dodaje z nieukrywanym rozgoryczeniem.
Nieco dalej, w Kalinowie, sytuacja wcale nie wygląda lepiej. Brak czytelnych objazdów sprawia, że mieszkańcy są zdezorientowani.
– Najgorzej, że nie zdążamy do pracy. Wiele osób codziennie dojeżdża do jednostki wojskowej w Giżycku, a dzieci spóźniają się do szkół – narzeka jedna z mieszkanek.
Samorząd w akcji – apel do Orlenu
Powiat kętrzyński nie pozostaje bierny wobec trudności. Oficjalne objazdy prowadzą przez Mrągowo, Ryn i Wilkasy, jednak mieszkańcy sugerują skrócenie trasy przez Nakomiady. Jest jeden problem – intensywny ruch ciężarówek związany z budową tłoczni oleju Orlen Południe w Kętrzynie dodatkowo degraduje drogę.
– Razem z burmistrzem Kętrzyna i wójtem gminy apelujemy do Orlen Południe o współfinansowanie remontu trasy przez Nakomiady. Wozidła wywożące ziemię mocno obciążają nawierzchnię – informuje starosta Michał Kochanowski.
Nie tylko drogi – kolej także w przebudowie
Dla mieszkańców regionu utrudnienia drogowe to nie wszystko. Remont linii kolejowej na trasie Kętrzyn-Giżycko sprawił, że pociągi zniknęły, a komunikacja zastępcza nie obejmuje kilku miejscowości, takich jak Martiany, Sterławki Wielkie i Małe oraz Wilkasy Niegocin.
PKP jednak zapowiada zmiany – w czerwcu mają zostać dodane nowe przystanki w Wilkasach i Szczybałach Giżyckich.
Remonty na lata – czy mieszkańcy wytrzymają?
Zakończenie modernizacji drogi wojewódzkiej numer 592 przewidywane jest na maj 2027 roku. Pociągi na trasie Ełk-Olsztyn przez Giżycko i Kętrzyn mają powrócić na tory dopiero w grudniu tego roku. Czy tymczasowe rozwiązania wystarczą, by zminimalizować skutki inwestycji? Odpowiedź na to pytanie przyjdzie z czasem – a mieszkańcy muszą uzbroić się w cierpliwość.
Źródło: Radio Olsztyn.
Serwis mazury24.eu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i opinii. Prosimy o zamieszczanie komentarzy dotyczących danej tematyki dyskusji. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.