Symboliczna łopata została wbita na placu budowy drogi ekspresowej S16 z Borek Wielkich do Mrągowa. Prace mają potrwać do końca przyszłego roku.
W pierwszej kolejności prace będą skoncentrowane na budowie drogi serwisowej, równoległej do istniejącej drogi krajowej nr 16. Część nowej trasy biegnie w śladzie starej drogi. Przed jej budową konieczne jest zatem przygotowanie równoległej drogi, na którą będzie można skierować ruch z istniejącej szesnastki. Obecnie wykonawca organizuje zaplecze budowy, prowadzi karczowanie terenu i prace saperskie. Niebawem rozpocznie się odhumusowanie, czyli zdjęcie wierzchniej warstwy ziemi.
Odcinek S16 Borki Wielkie – Mrągowo, w systemie Projektuj i buduj, realizuje firma PORR. Inwestycja jest kolejnym etapem budowy drogi ekspresowej S16 w województwie warmińsko-mazurskim. Nowy odcinek będzie miał długość około 16 km, w tym około 13 km w ciągu S16 i około 3 km obwodnicy Mrągowa w ciągu drogi krajowej nr 59.
Przebiegać będzie w okolicach miejscowości Borki Wielkie, Sorkwity, Nowe Bagienice, Bagienice, Marcinkowo, a następnie ominie Mrągowo od strony południowo-zachodniej. Droga na odcinku S16 będzie miała przekrój dwujezdniowy, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, a na odcinku obwodnicy Mrągowa jednojezdniowy, po jednym pasie ruchu w każdym kierunku.
Dostęp do drogi ekspresowej będzie możliwy poprzez dwa węzły drogowe – Sorkwity i Bagienice. Przewiduje się również budowę urządzeń ochrony środowiska, w tym trzech przejść dla dużych zwierząt, budowę zabezpieczeń akustycznych oraz wykonanie nasadzeń zieleni.
Szesnastka to główny szlak komunikacyjny Warmii i Mazur w układzie równoleżnikowym. Ma znaczenie międzynarodowe, krajowe i regionalne. W regionie łączy najważniejsze miasta, takie jak Ełk, Mrągowo, Olsztyn, Iława, Ostróda, z trasami układu południkowego. W przyszłości S16, wraz z układem dróg S5, S7, S10, S51 i S61, stworzy w północnej Polsce nowy korytarz transportowy na linii wschód – zachód.
Budowa nowej drogi skróci czas przejazdu między Olsztynem i Ełkiem oraz zwiększy bezpieczeństwo na tej drodze. Dzięki budowie obwodnicy z Mrągowa zostanie wyprowadzony ruch tranzytowy. Realizacja zadania zakończy się pod koniec 2023 roku.
Za budowę odpowiada firma PORR, której przedstawiciele przyznają, że teren inwestycji nie jest łatwy.
– Jest bardzo dużo wzmocnień gruntu. Główną technologią będzie wymiana słabonośnych gruntów. Ponad 70 punktów takich wymian – informuje Krzysztof Laskowski, członek zarządu tej firmy. Deklaruje on przy tym, że budowa zakończy się w terminie – czyli pod koniec roku 2023.
Przy okazji tej inwestycji wracają pytania o stan zaawansowania przygotowań do budowy ciągu dalszego – czyli S16 z Mrągowa do Ełku.
- Oczywiście jak najbardziej liczymy na kontynuację. Najważniejsze, czyli finansowanie, mamy zapewnione – deklaruje Paweł Czemiel, radny sejmiku województwa warmińsko-mazurskiego i doradca ministra infrastruktury.
Teraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad stara się o decyzję środowiskową dla tej inwestycji. Niedawno musiała uzupełnić raport oddziaływania drogi na środowisko.
W terminie wyznaczonym przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska uzupełniliśmy nasz wniosek, teraz te nasze wyjaśnienia są analizowane – informuje Mirosław Nicewicz, dyrektor olsztyńskiego oddziału GDDKiA.
źródło: Radio Olsztyn
Serwis mazury24.eu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i opinii. Prosimy o zamieszczanie komentarzy dotyczących danej tematyki dyskusji. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.