ReklamaA1 - Sztynort

Rusza modernizacja kanałów mazurskich za ponad 80 mln zł. Co obejmują prace? 

BieżąceInwestycjeKomentarzy: 2
Jezioro Grajewko na Mazurach.
Jezioro Grajewko na Mazurach. fot. mazury24.eu

Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Białymstoku ogłosił właśnie przetarg na przebudowę Kanału Grajewko — inwestycję wpisującą się w szeroko zakrojony projekt rewitalizacji infrastruktury wodnej na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. 

„Zielona infrastruktura” to nowy projekt, który zakłada kontynuację inwestycji na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Modernizację ma przejść pięć kanałów: Nidzki, Sztynorcki, Jegliński, Niegocin – Grajewko oraz Kisajno – Popówka. Pierwsze prace mają ruszyć w tym roku. 

Prace na Kanale Grajewko obejmą m.in. budowę stalowych umocnień brzegowych, wykonanie tzw. główek wlotowych, pogłębienie koryta oraz wejść od strony jezior Niegocin i Grajewko, a także montaż nowego oznakowania nawigacyjnego. Szacowany koszt realizacji inwestycji to około 14 milionów złotych, a termin ukończenia przewidywany jest na około 15 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą. 

Kanał Grajewko to niewielki, lecz strategiczny odcinek wodny w sercu Mazur, łączący jeziora Niegocin i Grajewko. Choć liczy zaledwie około 470 metrów długości, pełni ważną funkcję w systemie Wielkich Jezior Mazurskich — zarówno jako element szlaku żeglugowego, jak i jako spokojna alternatywa dla bardziej uczęszczanych tras.  

Dzięki tej rewitalizacji Kanał Grajewko ma szansę stać się jeszcze bardziej przyjazny dla żeglarzy i turystów — bezpieczniejszy, lepiej oznakowany i dostosowany do współczesnych standardów. To także kolejny krok w stronę zrównoważonego rozwoju turystyki wodnej na Mazurach, gdzie historia spotyka się z nowoczesnością w rytmie fal. 

To jednak tylko początek — w kolejnych etapach planuje się modernizację czterech innych kluczowych kanałów: Sztynorckiego, Nidzkiego, Kisajno-Popówka oraz Jeglińskiego.  

Dla dwóch pierwszych trwa już procedura przetargowa na opracowanie dokumentacji projektowej, której realizacja zajmie około 17 miesięcy. Same prace budowlane mają ruszyć w latach 2027–2028 i obejmą m.in. odbudowę zniszczonych umocnień oraz korektę parametrów technicznych kanałów. 

W przypadku kanałów Kisajno-Popówka i Jeglińskiego dokumentacja projektowa ma zostać zlecona na przełomie lipca i sierpnia 2025 roku. 

Całość rewitalizacji odbywa się w ramach ambitnego przedsięwzięcia pod nazwą „Zielona Infrastruktura Wielkich Jezior Mazurskich”, realizowanego wspólnie przez Wody Polskie i stowarzyszenie Wielkie Jeziora Mazurskie 2020. Projekt ma na celu poprawę żeglowności, bezpieczeństwa oraz rozwój infrastruktury wodnej w jednym z najchętniej odwiedzanych regionów Polski.  

Łączna długość modernizowanych ubezpieczeń brzegowych ma wynieść blisko 6,5 kilometra, a wartość wszystkich prac szacowana jest na ponad 80 milionów złotych. To kontynuacja wcześniejszych działań inwestycyjnych, które odmieniły oblicze mazurskich akwenów, czyniąc je bardziej przyjaznymi zarówno dla żeglarzy, jak i lokalnych społeczności. 

Pozostałe inwestycje w ramach tego zadania będą dotyczyły rozbudowy przystani, portów i zrównoważonej turystyki w rozwoju gospodarczym na terenie gmin Węgorzewo, Giżycko, Miasto Giżycko, Pisz, Mikołajki, Miłki, Pozezdrze, Kruklanki, Mrągowo, Miasto Mrągowo, Piecki, Sorkwity, Orzysz, Ruciane – Nida. Wartość całego projektu szacowana jest na 266 mln złotych. 

 

ReklamaC1 - Restauracja Kormoran

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 0

  • 0
    Czuje się - ZADOWOLONY
    ZADOWOLONY
  • 0
    Czuje się - ZASKOCZONY
    ZASKOCZONY
  • 0
    Czuje się - POINFORMOWANY
    POINFORMOWANY
  • 0
    Czuje się - OBOJĘTNY
    OBOJĘTNY
  • 0
    Czuje się - SMUTNY
    SMUTNY
  • 0
    Czuje się - WKURZONY
    WKURZONY
  • 0
    Czuje się - BRAK SŁÓW
    BRAK SŁÓW

ReklamaB0 - Marina Śniardwy

Daj nam znać

Jeśli coś się na Mazurach zafascynowało, wzburzyło lub chcesz się tym podzielić z czytelnikami naszego serwisu
Daj nam znać
ReklamaB1 - Amax
ReklamaB2 - Marina Bajana
ReklamaA2 - Mazurska Jagnięcina