Coraz bliżej do sezonu urlopowego na Mazurach w cieniu pandemii COVID-19. Na razie jeszcze nie wiadomo jak szybko będą znoszone dalsze restrykcje. Zobaczmy więc w jakich warunkach epidemiologicznych już teraz możemy spędzić przynajmniej kilka dni na Mazurach.
Już mniej więcej wiemy jak możemy żeglować po mazurskich jeziorach w czasie pandemii i obecnych ograniczeniach. Infrastruktura zewnętrzna portów jest otwarta. Jacht możemy zwodować oraz skorzystać z infrastruktury portu. Co jednak z załogą łodzi?
- Żeglarze spędzają ze sobą w bezpośredniej bliskości tydzień, czasem dwa i więcej. W tym przypadku trzeba myśleć raczej o żeglowaniu z rodziną, z tą, która mieszka z nami pod jednym dachem. Aby obniżyć ryzyko epidemii na pokładzie, należy zalecić rejsy raczej w mniejszych załogach niż w większych – mówi w portalu Tawerna Skiperów Krzysztof Łanda, były wiceministr zdrowia, lekarz i skipper od wielu lat pływającym na jachtach.- Przed rejsami, które planuję w te wakacje, będę jako skipper wymagał od wszystkich załogantów tygodniowej kwarantanny bezpośrednio przed rejsem. Od dnia zakażenia średni czas wylęgania wirusa wynosi 5-7 dni. W ciągu tygodnia choroba powinna już dać jakieś objawy – jeżeli ktoś w czasie kwarantanny przed rejsem będzie miał gorączkę, bóle mięśni, kaszel itp., powinien się wycofać z rejsu, albo powinien posiedzieć w izolacji jeszcze tydzień. Zapobiegliwi żeglarze, którzy chcą być pewni, że wszyscy załoganci będą zdrowi, mogą zalecić dwa tygodnie kwarantanny przed rejsem – to szczególnie ważne w przypadku długoterminowych rejsów handlowych.
Czyli jeśli już rejs jachtem w większym gronie, to przede wszystkim z rodziną. Nadal jednak musimy być ostrożni, nosić maseczki i dbać o higienę i dezynfekcję.
Wiadomo też, że możemy zawinąć do portu a nawet skorzystać z posiłków w restauracjach i tawernach, które jednak muszą być przygotowane do specjalnych obostrzeń związanych z sytuacją epidemiologiczną.
Od 18 maja będziemy mogli spożyć posiłek zarówno w tzw. ogródkach restauracyjnych, jak i na sali w restauracji, barze, kawiarni czy w food court (czyli w wydzielonej przestrzeni gastronomicznej w centrach handlowych). Obowiązują jednak określone limity miejsc oraz wymogi dotyczącego odległości.
Między stolikami (licząc od krańca blatów) powinno być 2 m odległości. Blaty mogą być odsunięte od siebie o 1 m pod warunkiem, że stoliki oddzieli się dodatkowo przegrodami o wysokości minimum 1 m ponad blat stolika. Goście siedzący przy osobnych stolikach muszą zachować dystans co najmniej 1,5 metra. W restauracji, barze czy kawiarni obowiązuje limit gości. Na jedną osobę musi przypadać co najmniej 4 m2.
Natomiast w restauracji czy tawernie będziemy mogli już zdjąć maseczki.
Obiekty hotelarskie czy pensjonaty mogą już przyjmować gości, jednak tu również obowiązują pewne obostrzenia. Podstawowym ograniczeniem jest limit klientów, który może przebywać w danej części obiektu. Informacja o maksymalnej liczbie gości, która może przebywać w danym miejscu powinna być umieszczona przed wejściem oraz w recepcji. Przy ustalaniu maksymalnej liczby gości stosuje się iloczyn: liczba pokoi razy dwie osoby.
Goście oraz potencjalni klienci powinni zostać poinformowani o procedurach bezpieczeństwa zastosowanych w związku z wirusem COVID-19 w danym obiekcie. Restauracje i bary w ramach hoteli i obiektów noclegowych oferować mogą jedzenie wyłącznie na wynos
Klient z wyraźnymi oznakami choroby (m. in. kaszel, duszność, złe samopoczucie) nie powinien być wpuszczony na teren hotelu lub innego miejsca oferującego noclegi. Na terenie takich obiektów obowiązuje także bezwzględny zakaz przebywania osób w danym miejscu niezakwaterowanych.
Na terenie obiektu hotelowego lub noclegowego powinny być umieszczone dozowniki z płynem dezynfekującym do rąk (w szczególności: przy wejściach, przy recepcji, przy wejściach do wind, punktach gastronomicznych oraz wyjściach z toalet). Przebywanie gości przy recepcji powinno być ograniczone do niezbędnego minimum.
Wszelkie pomieszczenia, w których mogą się tworzyć skupiska ludzie, muszą być wyłączone z użytkowania. Chodzi tu np. o wspólne sale telewizyjne, pokoje/sale zabaw dla dzieci, baseny, sauny, dyskoteki i tym podobne. Możliwość korzystania z takich pomieszczeń i części obiektu noclegowego dopuszczalna jest tylko wówczas, gdy osoby wspólnie zakwaterowane wynajmą takie pomieszczenie na wyłączność (z wykluczeniem innych gości).
Wytyczne nakładają także na zarządzających obiektami z usługami hotelarskimi lub noclegowymi bieżącą dezynfekcję: toalet ogólnodostępnych, wind, klamek, poręczy, uchwytów, telefonów, klawiatury komputerów, urządzeń w pomieszczeniach socjalnych oraz innych powierzchni często dotykanych. Dezynfekcja bieżąca powinna się odbywać nie rzadziej niż co godzinę. Blat recepcji powinien być dezynfekowany po każdym gościu. Zarządzający takimi obiektami powinni zapewnić odpowiedni sprzęt i środki do codziennych prac porządkowych, w tym profesjonalne środki myjące.
Rutynowe sprzątanie pokoi powinno zostać ograniczone i wykonywane jedynie na życzenie klienta.
Zgodnie z zaleceniami GIS po każdym kliencie pokój powinien być nie tylko uprzątnięty, ale powinien przejść także dezynfekcję w zakresie: wszystkich powierzchni dotykowych (m.in. oparcia krzeseł), sprzętu (np. piloty) oraz łazienki. Pomieszczenie powinno zostać gruntownie wywietrzone albo przejść ozonowanie, zamgławianie, dekontaminację lub inną procedurę dezynfekującą (po zastosowaniu dezynfekcji ponowne wynajęcie pokoju możliwe jest po okresie, który jest zalecany dla danej procedury dezynfekującej).
W łazienkach pokojowych nie wolno używać suszarek nadmuchowych. Pościel oraz ręczniki muszą być prane w temperaturze nie niższej niż 60 stopni Celsjusza, z zastosowaniem detergentu (pranie i dostawa z pralni podlega reżimowi sanitarnemu). Wszelki sprzęt udostępniany gościom powinien być dezynfekowany po każdym użyciu (dotyczy to np. rowerów czy sprzętu sportowego). Personel sprzątający powinien prawidłowo używać maseczek i rękawiczek ochronnych (w razie potrzeby - także jednorazowego fartucha z długim rękawem).
Natomiast bez większych przeszkód powinniśmy już teraz móc skorzystać z ofert muzeów, skansenów, ośrodków kulturalnych, historycznych na Mazurach. Musimy jednak zdawać sobie sprawę, że instytucje kultury będą otwierane stopniowo i w różnym czasie. O konkretnym terminie decydować będzie organ prowadzący daną placówkę po konsultacji z powiatową stacją sanitarno-epidemiologiczną.
Serwis mazury24.eu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i opinii. Prosimy o zamieszczanie komentarzy dotyczących danej tematyki dyskusji. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.
Artykuł nie ma jeszcze komentarzy, bądź pierwszy!