Konieczny remont śluzy Guzianka I ma potrwać rok. Obejmie m.in. wymianę wrót górnych i dolnych wraz z kładkami, uszczelnienie, remont ubezpieczeń i skarp oraz wzmocnienie podłoża śluzy i rozbudowę sterówki. Koszt tych prac powinien zamknąć się w kwocie ponad 16 mln zł.
Mazurska śluza Guzianka I, która łączy jeziora Guzianka Mała i Bełdany, do czasu zakończenia prac remontowych będzie zamknięta. Żeglarze będą w tym czasie korzystali ze śluzy Guzianka II, którą oddano do użytku w połowie 2020 r. Był to pierwszy tego typu obiekt zbudowany po wojnie na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Śluza powstała, by odciążyć “starą” Guziankę.
Kompleks obu śluz, tj. Guzianki II i wyremontowanej Guzianki I, ma umożliwić bezproblemowe pokonywanie piętrzenia między jeziorami Bełdany i Guzianka Wielka przez statki turystyczne i jednostki żeglugi rekreacyjnej.
- Celem przedsięwzięcia jest poprawa stanu technicznego i bezpieczeństwa drogi wodnej tzw. szlaku bocznego: Jezioro Mikołajskie – Jezioro Nidzkie. Śluza łączy główny system jezior mazurskich (przez jezioro Bełdany) z miastem Ruciane-Nida z Jeziorem Nidzkim poprzez mniejsze jeziora: Guzianka Mała i Guzianka Wielka – informuje Gospodarstwo Wody Polskie.
Remont zabytkowej śluzy jest konieczny, ponieważ liczba wodniaków na mazurskich jeziorach wzrasta z roku na rok.
- Dlatego tak ważne jest dbanie o infrastrukturę i rozwój szlaków wodnych regionu. W ubiegłym sezonie przez “starą” Guziankę prześluzowano około 7 tys. jednostek pływających, natomiast przez nową śluzę Guzianka II blisko 12 tys. jednostek – informuję Wody Polskie. - Oddanie do użytku wyremontowanej Guzianki I znacznie odciąży Guziankę II i skróci czas oczekiwania na śluzowanie.
Guzianka I na Mazurach została wybudowana w 1879 r. Ma 44 m długości i ponad 15 m szerokości liczonej po koronie śluzy. Śluza ma konstrukcję betonową ze stalowymi wrotami. Remont jest trzecim etapem projektu obejmującego budowę i przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich. Projekt jest realizowany na podstawie umowy partnerskiej pomiędzy Stowarzyszeniem Wielkie Jeziora Mazurskie 2020 a Wodami Polskimi. Jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Wody Polskie prowadzą na kanałach mazurskich prace remontowe o wartości ponad 300 mln zł. Obecnie trwają prace na kanale Węgorzewskim i Szymońskim oraz śluzie Karwik. Prace rozpoczynają się również na Kanale Łuczańskim w Giżycku.
Przypomnijmy, że wcześniej oddano do użytku wodniakom na Mazurach m.in. kanały Mioduński, Tałcki, Grunwaldzki i Piękna Góra.
Serwis mazury24.eu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i opinii. Prosimy o zamieszczanie komentarzy dotyczących danej tematyki dyskusji. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.