Nie tylko Kanał Giżycki (Łuczański) będzie w tym sezonie turystycznym zamknięty dla żeglarzy z powodu remontu. Prace modernizacyjne przechodzi również zabytkowa śluza Guzianka I, i zgodnie z zapowiedziami wykonawców prac, ten obiekt będzie nieczynny przynajmniej do końca roku.
Planując rejsy po mazurskich jeziorach w nadchodzącym sezonie turystycznym warto omijać Kanał Łuczański, śluzę Karwik oraz śluzę Guziankę I. Te obiekty będą przechodziły remonty, a prace potrwają do końca 2023 r.
Ciężki sprzęt budowlany wjechał już na nabrzeża Kanału Łuczańskiego. Zaczęły się prace modernizacyjne na tym obiekcie, które potrwają przynajmniej do końca bieżącego roku. Jakie zmiany zaplanowano dla Kanału Łuczańskiego na Mazurach?
Inwestycja unowocześni, a przede wszystkim poprawi bezpieczeństwo jednej z głównych dróg wodnych na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich, łączącej Niegocin z jeziorem Kisajno.
- Zakres przebudowy kanału Łuczańskiego, liczącego 2130 metrów długości, obejmuje rozbiórkę istniejącego i wykonanie nowego obustronnego ubezpieczenia brzegów na całym odcinku kanału. Na odcinkach cumowniczych zostaną zainstalowane odbojnice gumowe i poldery cumownicze. Po obu brzegach kanału w rozstawie co 200 metrów zostaną umocowane metalowe drabinki wkomponowane w obrys oczepu. Powstaną także nowe schodki zejściowe na skarpach oraz wyloty odprowadzające wody opadowe. Inwestycja uwzględnia również ubezpieczenie wejść do kanału od strony jeziora Niegocin i jeziora Kisajno, niewielką korektę trasy oraz wykonanie robót odmulających w celu odtworzenia drożności kanału dla żeglugi. Dodatkowo nastąpi odmulenie obu jezior na wylotach z kanału celem przywrócenia wymaganych parametrów drogi wodnej. Minimalna głębokość ma wynieść 1,6 metra – informuje firma Doraco, wykonawca remontu mazurskiego kanału.
Kanał Giżycki łączy jezioro Niegocin z jeziorem Kisajno. Obiekt powstał w latach 1765-1772. Ma długość 2130 m, średnią głębokość 1,9 m, szerokość 12-15 m. Korzystają z niego głównie statki Żeglugi Mazurskiej oraz żeglarze jachtowi płynący z południa i północy Mazur.
Kolejna śluza na Mazurach doczekała się kompleksowego remontu. Tym razem renowację przejdzie wiekowa śluza Karwik.
Wody Polskie podpisały niedawno umowę na remont obiektu. Prace modernizacyjne potrwają około 12 miesięcy rok, a ich koszt to ponad 11 milionów złotych, z czego ponad 9 milionów to dofinansowanie unijne. Remont śluzy Karwik wykona firma Hydrobud Kielczyk.
Rzeczniczka prasowa Wód Polskich w Białymstoku Agnieszka Giełażyn-Sasimowicz poinformowała, że w ramach prac wymienione zostaną wrota śluzy, urządzenia napędowe oraz zdemontowana zostanie brama łukowa istniejącej sieci elektrycznej.
Śluza Guzianka I będzie w tym sezonie turystycznym nieczynna, ze względu na rozpoczęty już remont tego obiektu.
Zakres prac obejmuje m.in. wymianę wrót górnych i dolnych wraz z kładkami, uszczelnienie, remont ubezpieczeń i skarp oraz wzmocnienie podłoża śluzy i rozbudowę sterówki. Koszt tych prac powinien zamknąć się w kwocie ponad 16 mln zł.
Żeglarze będą w tym czasie korzystali ze śluzy Guzianka II, którą oddano do użytku w połowie 2020 r. Był to pierwszy tego typu obiekt zbudowany po wojnie na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Śluza powstała, by odciążyć “starą” Guziankę.
Kompleks obu śluz, tj. Guzianki II i wyremontowanej Guzianki I, ma umożliwić bezproblemowe pokonywanie piętrzenia między jeziorami Bełdany i Guzianka Wielka przez statki turystyczne i jednostki żeglugi rekreacyjnej.
- Celem przedsięwzięcia jest poprawa stanu technicznego i bezpieczeństwa drogi wodnej tzw. szlaku bocznego: Jezioro Mikołajskie – Jezioro Nidzkie. Śluza łączy główny system jezior mazurskich (przez jezioro Bełdany) z miastem Ruciane-Nida z Jeziorem Nidzkim poprzez mniejsze jeziora: Guzianka Mała i Guzianka Wielka – informuje Gospodarstwo Wody Polskie.
Remont zabytkowej śluzy jest konieczny, ponieważ liczba wodniaków na mazurskich jeziorach wzrasta z roku na rok.
Guzianka I na Mazurach została wybudowana w 1879 r. Ma 44 m długości i ponad 15 m szerokości liczonej po koronie śluzy. Śluza ma konstrukcję betonową ze stalowymi wrotami. Remont jest trzecim etapem projektu obejmującego budowę i przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich. Projekt jest realizowany na podstawie umowy partnerskiej pomiędzy Stowarzyszeniem Wielkie Jeziora Mazurskie 2020 a Wodami Polskimi. Jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Serwis mazury24.eu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i opinii. Prosimy o zamieszczanie komentarzy dotyczących danej tematyki dyskusji. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.