Początkowo drewniana, później ceglana i kamienna. Od ponad stu lat stanowi bardzo ważny węzeł komunikacyjny na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Śluzę Guziankę , bo o niej mowa, czeka gruntowny remont. Co to oznacza dla miłośników wodnych wypraw?
Śluza Guzianka została wybudowana i uruchomiona w 1879 roku. Łączy główną grupę jezior mazurskich (przez jezioro Bełdany) z miastem Ruciane-Nida, z Jeziorem Nidzkim oraz z jeziorami Guzianka Mała i Guzianka Wielka. Jej długość wynosi 44 metry, szerokość wrót to 7,5 metra, a różnica poziomów wody to 2 metry. Pierwotnie wykonana była z drewna, następnie w 1899 roku do budowy ścian użyto trwalszych materiałów – kamieni i cegieł.
W sezonie turystycznym śluza Guzianka pracuje niemalże na okrągło – przeprawia kilkaset jednostek pływających dziennie. Korzystają z niej zarówno jachty, motorówki, jak i kajaki oraz statki wycieczkowe. Szacuje się, że w ciągu roku Guzianka śluzuje około 20 tysięcy jednostek wodnych. A to świadczy o tym, że cieszy się dużą popularnością wśród turystów.
Śluza Guzianka przez ponad sto lat wysłużyła już swoje - jest w bardzo złym stanie technicznym. Obiekt wymaga modernizacji, a co za tym idzie, całkowitego zamknięcia i wyłączenia z ruchu żeglugowego. W związku z tym w październiku 2018 roku została podpisana umowa na budowę śluzy Guzianka II w Rucianem-Nidzie – obiektu, który ma wpłynąć na poprawę jakości ruchu żeglugowego w systemie Wielkich Jezior Mazurskich. Rozpoczęcie budowy śluzy Guzianka II to etap I projektu „Budowa i przebudowa infrastruktury związanej z rozwojem funkcji gospodarczych na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich wraz z budową śluzy „Guzianka II” i remontem śluzy „Guzianka””. Projekt ten będzie realizowany w ramach współpracy i partnerstwa kilku instytucji (Wód Polskich Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie, Gminy Mikołajki, Gminy Ryn, Gminy Ruciane-Nida, Gminy Pisz, Gminy Mikołajki, Miasta Giżycko), a jego liderem jest Stowarzyszenie Wielkie Jeziora Mazurskie.
Zgodnie z projektem nowa śluza, tzw. Guzianka II, ma obsługiwać ruch podczas remontu starej śluzy. Docelowo jednak Guzianka II ma przejąć część ruchu żeglugowego pomiędzy jeziorami Bełdany i Nidzkie. Jak zaznaczają realizatorzy projektu, etap I to nie tylko budowa śluzy, ale też prace przy udrożnieniu szlaku wodnego na przesmyku jezior Mikołajskie – Tałty i przebudowa nabrzeża Jeziora Ryńskiego w Rynie. Roboty budowlane mają potrwać do 30 czerwca 2020 roku, a ich koszt wynosi 26 437 000 złotych.
Śluza Guzianka jest istotnym traktem wodnym, a także perełką szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Zanim na czas remontu zastąpi ją jej „młodsza siostra” - Guzianka II, cieszmy się jej urokami.
Warto pamiętać o tym, że statki pasażerskie zawsze mają pierwszeństwo. W szczycie sezonu, kiedy ruch jest duży, najlepiej ustawiać się wcześnie rano, albo późniejszym popołudniem.
Godziny otwarcia śluzy Guzianka
Opłaty za przeprawę:
Serwis mazury24.eu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i opinii. Prosimy o zamieszczanie komentarzy dotyczących danej tematyki dyskusji. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.