Inwestycje na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich są niezbędne ze względu na silną degradację i zły stan techniczny ubezpieczeń brzegowych kanałów łączących jeziora oraz fragmentów nabrzeży jezior służących obsłudze ruchu żeglugowego.
Ograniczona jest też drożność niektórych odcinków kanałów i jezior spowodowanych złym stanem technicznym urządzeń i budowli inżynierskich, takich jak śluzy, mosty, kładki.
Przebudowa kanałów przyczyni się do poprawy żeglowności, wzrostu bezpieczeństwa oraz zwiększenia potencjału turystycznego regionu, z zachowaniem jego walorów środowiskowych.
O konieczności i ważności inwestycji na szlaku świadczy zainteresowanie wodniaków tym regionem.
Przełomową inwestycją było uruchomienie śluzy Guzianka II – pierwszego takiego obiektu wybudowanego przez Polaków na Mazurach po II wojnie światowej.
W sezonie żeglugowym 2021 przez zostało prześluzowanych przez nią prawie 13 tys. jednostek pływających, niemal dwa razy więcej niż przez „starą” Guziankę I. Pozwoliło to uniknąć wielogodzinnych kolejek oczekujących na śluzowanie. Przeprawy odbywały się na bieżąco, a wodniacy i żeglarze wielokrotnie podkreślali, że zmienił się komfort i skrócił czas samego śluzowania.
- Dzięki funduszom europejskim wyremontowaliśmy już Kanał Grunwaldzki, Tałcki i Piękna Góra. Kontynuujemy modernizację kanałów Mioduńskiego, Szymońskiego, Węgorzewskiego oraz rzeki Węgorapy. Podpisaliśmy też umowę na przebudowę stopnia wodnego w Karwiku, który jest jedną z głównych budowli piętrzących decydujących o rozrządzie wody w Systemie Wielkich Jezior Mazurskich – informuje Gospodarstwo Państwowe Wody Polskie w Białymstoku.
Wyremontowane zostaną również Kanał Giżycki i śluza Guzianka I. Łączna wartość wszystkich inwestycji w regionie to ponad 300 mln zł, zaś dotacje unijne na remont samych kanałów to blisko 100 mln zł.
Na podstawie informacji Wody Polskie.
Serwis mazury24.eu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i opinii. Prosimy o zamieszczanie komentarzy dotyczących danej tematyki dyskusji. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.
To, co się dzieje obecnie zapiera dech w piersiach. Taki zakres remontów nie śnił się nawet największym optymistom.
Zmiana jakości będzie kardynalna. Jeśli powstanie Pętla Mazurska, to możemy śmiało mówić o całkowitej odmianie oblicza Mazur. Chwała wszystkim, którzy przyłożyli do tego rękę, niezaleznie z jakiej opcji politycznej się wywodzili czy wywodzą.