Prace remontowe na Kanałach Grunwaldzkim, Tałckim i Mioduńskim są już na etapie zaawansowanym. Na wszystkich obiektach trwa rozbiórka starego ubezpieczenia i pogrążanie nowych grodzic. Na Kanale Grunwaldzkim trwają także prace związane z wykonywaniem oczepu żelbetowego.
Roboty budowlane na Kanale Grunwaldzkim zakończą się w 2021 roku, na Kanałach Mioduńskim i Tałckim – w 2022 roku, natomiast Szymońskim i Giżyckim – w 2023 r. Wartość całkowita inwestycji to blisko 165 milionów złotych. Koszt remontu trzech kanałów to 65,4 mln zł.
Niedawno w Mikołajkach podpisano umowę na remont kolejnego kanału na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. 2,5 kilometrowy Kanał Szymoński łączący jezioro Szymon z Szymaneckim jest najdłuższym odcinkiem drogi wodnej na szlaku do Mikołajek.
Celem inwestycji jest rozbiórka istniejącego i wykonanie nowego ubezpieczenia obydwu brzegów kanału, odtworzenie istniejących ubezpieczeń wejść do kanału od strony jeziora Szymon i Jeziora Szymoneckiego oraz poprawienie drożności kanału dla lepszego wykorzystania do celów żeglugowych.
Koszt remontu Kanału Szymońskiego to 32 mln 155 tys. zł. Prace potrwają do kwietnia 2023 r. W sezonie żeglugowym kanał będzie otwarty dla ruchu.
Ogłoszenie postępowania przetargowego na ostatni, piąty kanał – Łuczański, planowane jest na sierpień 2021 r. Inwestycje są niezbędne, ponieważ stan infrastruktury jest zły.
Przypomnijmy, że samorządy skupione w Stowarzyszeniu Wielkie Jeziora Mazurskie pozyskały na modernizację mazurskich kanałów prawie 100 mln zł z Unii Europejskiej. Wody Polskie dołożyły prawie 50 milionów złotych.
Budowa kanałów jest częścią planu przebudowy infrastruktury na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich. Chodzi o budowę śluzy Guzianka II, remont śluzy Guzianka I oraz modernizację pięciu kanałów na szlaku od Mikołajek do Giżycka.
Droga wodna Ryn-Mikołajki- Giżycko jest w przebudowie. Stanowiący jej część kanał Mioduński, łączący jeziora Kotek i Szymon, poprzedni gruntowny remont przechodził w latach 70. XX wieku. Podobnie - sąsiadujący z nim Kanał Grunwaldzki. Stan obu pozostawiał już wiele do życzenia, bo głębokość wynosiła na niektórych odcinkach zaledwie 60 cm centymetrów, co utrudniało żeglowanie.
Najszybciej oddany zostanie do użytku Kanał Grunwaldzki. Roboty budowlane powinny zostać zakończone w przyszłym roku.
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z prac modernizacyjnych właśnie tego mazurskiego kanału.
Serwis mazury24.eu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i opinii. Prosimy o zamieszczanie komentarzy dotyczących danej tematyki dyskusji. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.