ReklamaA1 - port 69

W jaki sposób używać steru strumieniowego na jachcie?

Czasami większe jachty motorowe, posiadają dwa stery strumieniowe
Czasami większe jachty motorowe, posiadają dwa stery strumieniowe fot. 

W czasie rejsu po mazurskich jeziorach, często przyjdzie nam wykonywanie manewrów jachtem w porcie, gdzie jest ciasno i mamy mało miejsca. Jeżeli nasza łódź wyposażona jest w system steru strumieniowego, może nam to znacznie pomóc w precyzyjnym manewrowaniu jachtem.

System steru strumieniowego znajduje się z reguły na dużych jachtach (chociaż można go również spotkać na niewielkich jednostkach). Jego zadaniem jest wytworzenie siły naporu wody, prostopadle do symetrii jednostki poniżej linii wodnej w części dziobowej lub rufowej.

Dzięki sterowi strumieniowemu zwiększają się możliwości manewrowe jednostki przy małych prędkościach lub wręcz nieruchomej. Stery strumieniowe umożliwiają dosuwanie, odsuwanie jednostki do i od nabrzeża, a także wykonanie cyrkulacji i ciasnych zwrotów z o wiele mniejszym promieniem, niż przy posługiwaniu się klasycznym sterem i śrubą napędową.

Istota działania polega na wytworzeniu w części dziobowej jachtu siły naporu wody działającej prostopadle do osi jachtu. W tym celu w jachtach stosuje się rozwiązanie techniczne polegające na zamieszczeniu pod linią wodną poprzecznego tunelu z dodatkową śrubą o napędzie elektrycznym.

Sterem strumieniowym manewrujemy za pomocą zestawu włączników lub manetką

Z reguły ster strumieniowy wyposażony jest w tzw. czasowy wyłącznik. Oznacza to, że jeśli nie manewrujemy przyciskami lub manetką, to po około 2 minutach urządzenie samoczynnie się wyłączy. Jeśli takiego systemu na naszym jachcie nie mamy, pamiętajmy, aby wyłączyć ster strumieniowy po wykonaniu potrzebnych manewrów w porcie lub przy brzegu jeziora.

Obsługa steru strumieniowego jest prosta i intuicyjne. Przesuwając manetką w prawo, łódź skręci w prawo. Analogicznie jest ze skrętem jachtu w lewo. Nie należy trzymać przycisku w nieskończoność. Wystarczy kilka sekund aby jacht zaczął się obracać. Gdy korekta jest za mała - ponawiamy czynność. Dłuższe działanie steru strumieniowego "rozpędza" (zwykle) dziób jachtu i nie pozwala nam kontrolować skrętu. Z samym sterem strumieniowym dobrze się jest zapoznać jeszcze w porcie przed wypłynięciem. Każdy jacht ma inną wagę i może mieć zamontowany ster strumieniowy o innej mocy.

Używając steru strumieniowego należy uważać na śmieci, liny, które się mogą wkręcić i zablokować lub wręcz zniszczyć pędnik. W przypadku wysuwanego steru strumieniowego należy zachować czujność przy jego chowaniu, aby żadne śmieci, liny nie zablokowały mechanizmu.

Pamiętajmy, że steru strumieniowego używamy tylko podczas manewrów w porcie, przy minimalnej prędkości i nie zapominając o inercji dziobu jachtu. Jeśli chcemy ją zniwelować musimy wykonać kontrę.

Szukasz wygodnego jachtu motorowego lub żaglowego ze sterem strumieniowym do wynajęcia w czarter - sprawdź nasz system rezerwacji czarterów Online.

ReklamaC1 - Restauracja Kormoran

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 3

  • 2
    Czuje się - ZADOWOLONY
    ZADOWOLONY
  • 1
    Czuje się - ZASKOCZONY
    ZASKOCZONY
  • 0
    Czuje się - POINFORMOWANY
    POINFORMOWANY
  • 0
    Czuje się - OBOJĘTNY
    OBOJĘTNY
  • 0
    Czuje się - SMUTNY
    SMUTNY
  • 0
    Czuje się - WKURZONY
    WKURZONY
  • 0
    Czuje się - BRAK SŁÓW
    BRAK SŁÓW

ReklamaB0 - Moja Koja

Daj nam znać

Jeśli coś się na Mazurach zafascynowało, wzburzyło lub chcesz się tym podzielić z czytelnikami naszego serwisu
Daj nam znać
ReklamaB1 - Karos Pomosty Pływające
ReklamaA2 - Odysseya Yachts