Do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Olsztynie (RDOŚ) wpłynęło stanowisko GDKKDiA w Olsztynie, w którym zaakceptowano propozycję poprowadzenia drogi ekspresowej S16 Mrągowo - Orzysz - Ełk w alternatywnym wariancie przebiegu. Wcześniej jako wariant preferowany we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) wskazywano przebieg trasy oznaczony literą B.
Wariant B bez akceptacji RDOŚ
RDOŚ uznał, że realizacja inwestycji w wariancie B, prowadzącym poniżej Baranowa i w sąsiedztwie Mikołajek, jest niemożliwa. Według RDOŚ nawet przy zastosowaniu działań ochronnych i zabezpieczających, nie udałoby się uniknąć znaczącego, negatywnego oddziaływania na środowisko, a w szczególności na żółwia błotnego objętego ochroną w obszarze Natura 2000.
Pismem z 8 grudnia 2023 r. RDOŚ poprosił GDDKiA o stanowisko, czy jesteśmy zainteresowani realizacją S16 w wariancie alternatywnym, wskazanym w raporcie o odziaływaniu na środowisko, tj. wariancie C (północnym), powyżej Użranek i poniżej Rynu.
Etap przygotowania przed nami
- Teraz czekamy, aż RDOŚ wyda decyzję środowiskową dla alternatywnego wariantu. Kolejnym etapem prac będzie ogłoszenie przetargu na wykonanie Koncepcji programowej. Zawierać ona będzie szczegółowe rozwiązania techniczne przyszłej S16, w tym rozwiązania geometryczne, koncepcje obiektów drogowych i obiektów inżynierskich. Wykonane zostaną także badania geologiczne. Komplet tych materiałów jest niezbędny do ogłoszenia przetargu na realizację robót – informuje GDDKiA w Olsztynie.
Przypomnijmy, że Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Olsztynie oceniła, że realizacja drogi ekspresowej S16 Mrągowo-Orzysz-Ełk w wariancie inwestorskim spowoduje znaczące uszczuplenie siedlisk żółwia błotnego. Ze względów przyrodniczych wariant ten jest nieakceptowalny.
Jak informowała rzeczniczka Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Olsztynie Justyna Januszewicz: „w trakcie prowadzonej przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie procedury oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia polegającego na budowie drogi ekspresowej S16 Mrągowo - Orzysz - Ełk, zidentyfikowano obszar Natura 2000, na który inwestycja, zaplanowana przez inwestora według wariantu B, będzie wywierać znacząco negatywny wpływ".
Serwis mazury24.eu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i opinii. Prosimy o zamieszczanie komentarzy dotyczących danej tematyki dyskusji. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.