Po mazurskich jeziorach pływają najróżniejsze jednostki. Nie tylko klasyczne jachty, łodzie motorowe oraz houseboaty. Pojawiają się również statki, które budzą zdziwienie i podziw. Tym razem na Mazury z Bydgoszczy przeprawiła się jednostka wyjątkowa, statek bocznokołowy – dotarł tu rzekami z Bydgoszczy.
Na mazurskich jeziorach pojawiła się „Gloria Mechanica” – statek bocznokołowy, zbudowany i zwodowany w 2015 r.
- 9 lipca na WJM dotarła "Gloria Mechanica". Przyszliśmy z Bydgoszczy bez problemu pokonując Wisłę, Narew i Pisę. Statek ma doskonałe możliwości manewrowe i małe zanurzenie. Cumujemy w Jorze Wielkiej na Tałtach – mówi Zbigniew Selerowicz, kapitan załogi „Gloria Mechanica”.
Bocznokołowiec został zaprojektowany blisko 12 lat temu, należy do rodziny Vistula Express. "Gloria Mechanica" została zwodowana 6 czerwca 2015 roku. Kadłub jachtu powstał w firmie Yacht Metal w Pleszewie, wykonany jest ze stali. Kabina zrobiona jest z profili aluminiowych z wypełnieniem płytami warstwowymi (laminat, pianka,sklejka). Silnik ma 136 KM, długość rejestrowa 14,20 m.
Statki bocznokołowe posiadają napęd kołowy (napęd łopatkowy). Polega to na zastosowaniu w charakterze pędnika obracających się kół łopatkowych, częściowo zanurzonych w wodzie. Napęd bocznokołowy stosowany był na statkach morskich od pierwszego dziesięciolecia XIX wieku do około lat 60. XIX wieku.
- Statek przeznaczony na zdziczałe polskie drogi wodne. Bez problemu radzi sobie na Wiśle, nawet na bardzo niskich stanach wody. Port macierzysty-Płock. W tym roku planowaliśmy pobyt w Krynicy, ale zawróciliśmy, bo poprawiły się na krótko dobre poziomy na Narwi i Wiśle. Okienko "hydrologiczne" zostało wykorzystane, przyjechaliśmy do Piszu z Bydgoszczy w 7 dni. Warunki i oznakowanie na Narwi bardzo dobre (wodowskaz Ostrołęka 105, Nowogród 95), wody na Pisie wystarczająco-wodowskazy powyżej 100. Niektórzy uważają przejście Pisy za wyczyn jachtingu motorowego. Dla nas był to spacerek – dodaje Zbigniew Selerowicz.
Rejs z Bydgoszczy na Mazury trwał siedem dni.
Selerowicz z żalem wskazuje, że polskie rzeki nie są wykorzystywane do ruchu turystycznego.
- Oznakowanie Narwi bardzo dobre. Tylko w jednym miejscu boja spłynęła. Trochę za dużo zwalonych pni na Pisie, jest co posprzątać. Ruch na rzekach-żaden. Jednostek turystycznych -zero, nikt nie ma odwagi – informuje Selerowicz.
Statek nazywa się GLORIA MECHANICA i jest dziełem pracy kilku osób. Stefan Ekner jest twórcą koncepcji, linii teoretycznych i idei napędu. Pełnego rozwinięcia konstrukcji dokonała córka Zbyszka Selerowicza, współwłaściciela jednostki, Monika.
Serwis mazury24.eu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i opinii. Prosimy o zamieszczanie komentarzy dotyczących danej tematyki dyskusji. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.