ReklamaA1 - port 69

Zapętliły się losy Pętli Mazurskiej - zostają marzenia...

Pływanie po MazurachBieżąceInwestycje5 lipca 2019, 18:53Komentarzy: 6
Jezioro Buwełno
Jezioro Buwełno  fot. Mazury24.eu

Plany są wielkie. Równie wielkie, jak potrzeby finansowe. O nowej drodze wodnej, łączącej jezioro Niegocin z jeziorem Śniardwy (nazwanej Pętlą Mazurską), mówi się już od kilkunastu lat. Czy realizacja pomysłu dobija do brzegu czy może wciąż dryfuje pośrodku jeziora?

Temat podejmowali samorządowcy mazurskich gmin, województwa i politycy wyższych szczebli, przygotowywano dokumentację i omawiano różne koncepcje. Pętla Mazurska miałaby połączyć jezioro Niegocin z jeziorem Śniardwy (przez Jezioro Boczne, Jagodne, Tałty, Tyrkło i Buwełno). Obecnie brakuje połączenia akwenów na odcinku około 2 km, między jeziorami Tyrkło i Buwełno. Turyści korzystają z pomocy okolicznych mieszkańców, którzy przewożą mniejsze łódki… traktorem.

Tunel przez wzgórze?

Koncepcja skupiająca się na Pętli Mazurskiej (bo były jeszcze inne - dłuższe), wskazywała jako pierwszy etap budowę połączenia jezior Tyrkło i Buwełno. Jako najmniej ingerujące w środowisko rozwiązanie (a także najłatwiejsze i najtańsze do wykonania) wskazywano budowę tunelu i kanału otwartego (przewiercając się przez wzgórze między jeziorami). Koszt inwestycji szacowano na 300 milionów złotych.

A może transport kołowy?

Dwa lata temu Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie starał się o dofinansowanie projektu „Droga wodna jezioro Śniardwy, jezioro Niegocin, przez Tyrkło, Buwełno, Wojnowo”, który zakładał ułatwienie przeprawy na najtrudniejszym odcinku, czyli między jeziorami Tyrkło i Buwełno. Eksperci uznali, że najlepszym rozwiązaniem pod względem finansowym (wiele milionów tańszym niż budowa tunelu i kanału) i ochrony środowiska (bez wycinania lasu i przekopywania wzgórza), będzie transport kołowy jachtów. Projekt nie otrzymał jednak dofinansowania z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.

Bez pieniędzy nici z pętli

Entuzjaści wodnego szlaku „Pętli Mazurskiej” przekonują, że ta droga otworzyłaby wiele nowych (turystycznych, gospodarczych i ekonomicznych) możliwości gminom leżącym na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Znawcy tematu podkreślają, że bez pieniędzy z budżetu państwa, inwestycja nie ma szans na realizację. Czy i kiedy pojawią się jakieś konkrety? Czy Pętla Mazurska kiedykolwiek powstanie? W tym temacie wciąż jest więcej pytań niż odpowiedzi.

ReklamaC1 - Restauracja Kormoran

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 23

  • 3
    Czuje się - ZADOWOLONY
    ZADOWOLONY
  • 0
    Czuje się - ZASKOCZONY
    ZASKOCZONY
  • 0
    Czuje się - POINFORMOWANY
    POINFORMOWANY
  • 4
    Czuje się - OBOJĘTNY
    OBOJĘTNY
  • 9
    Czuje się - SMUTNY
    SMUTNY
  • 3
    Czuje się - WKURZONY
    WKURZONY
  • 4
    Czuje się - BRAK SŁÓW
    BRAK SŁÓW

ReklamaB0 - Moja Koja

Daj nam znać

Jeśli coś się na Mazurach zafascynowało, wzburzyło lub chcesz się tym podzielić z czytelnikami naszego serwisu
Daj nam znać
ReklamaB1 - Karos Pomosty Pływające
ReklamaA2 - Odysseya Yachts