Plany są wielkie. Równie wielkie, jak potrzeby finansowe. O nowej drodze wodnej, łączącej jezioro Niegocin z jeziorem Śniardwy (nazwanej Pętlą Mazurską), mówi się już od kilkunastu lat. Czy realizacja pomysłu dobija do brzegu czy może wciąż dryfuje pośrodku jeziora?
Temat podejmowali samorządowcy mazurskich gmin, województwa i politycy wyższych szczebli, przygotowywano dokumentację i omawiano różne koncepcje. Pętla Mazurska miałaby połączyć jezioro Niegocin z jeziorem Śniardwy (przez Jezioro Boczne, Jagodne, Tałty, Tyrkło i Buwełno). Obecnie brakuje połączenia akwenów na odcinku około 2 km, między jeziorami Tyrkło i Buwełno. Turyści korzystają z pomocy okolicznych mieszkańców, którzy przewożą mniejsze łódki… traktorem.
Tunel przez wzgórze?
Koncepcja skupiająca się na Pętli Mazurskiej (bo były jeszcze inne - dłuższe), wskazywała jako pierwszy etap budowę połączenia jezior Tyrkło i Buwełno. Jako najmniej ingerujące w środowisko rozwiązanie (a także najłatwiejsze i najtańsze do wykonania) wskazywano budowę tunelu i kanału otwartego (przewiercając się przez wzgórze między jeziorami). Koszt inwestycji szacowano na 300 milionów złotych.
A może transport kołowy?
Dwa lata temu Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie starał się o dofinansowanie projektu „Droga wodna jezioro Śniardwy, jezioro Niegocin, przez Tyrkło, Buwełno, Wojnowo”, który zakładał ułatwienie przeprawy na najtrudniejszym odcinku, czyli między jeziorami Tyrkło i Buwełno. Eksperci uznali, że najlepszym rozwiązaniem pod względem finansowym (wiele milionów tańszym niż budowa tunelu i kanału) i ochrony środowiska (bez wycinania lasu i przekopywania wzgórza), będzie transport kołowy jachtów. Projekt nie otrzymał jednak dofinansowania z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Bez pieniędzy nici z pętli
Entuzjaści wodnego szlaku „Pętli Mazurskiej” przekonują, że ta droga otworzyłaby wiele nowych (turystycznych, gospodarczych i ekonomicznych) możliwości gminom leżącym na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Znawcy tematu podkreślają, że bez pieniędzy z budżetu państwa, inwestycja nie ma szans na realizację. Czy i kiedy pojawią się jakieś konkrety? Czy Pętla Mazurska kiedykolwiek powstanie? W tym temacie wciąż jest więcej pytań niż odpowiedzi.
Serwis mazury24.eu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy i opinii. Prosimy o zamieszczanie komentarzy dotyczących danej tematyki dyskusji. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.
W porównaniu do kosztów autostrady to tyle co nic. Wycinki też są znacznie większe i można by dosadzić tyle co wycięto.
Istotnym faktem jest wielki udział wolnych jachtów motorowych (bez patentu) wśród nowych jednostek, czasami jest ich na wodzie więcej niż żaglowych !!! Trasa pętli mazurskiej z wąskimi spokojnymi i malowniczymi jeziorami, gdzie jest masa uroczych zatoczek i miejsc do biwakowania jest idealna dla jachtów motorowych. Tunel(e), wydaje się być optymalnym rozwiązaniem, obecnie drążenie tuneli nie jest tak drogie jak dekady temu i śmiało może konkurować cenowo z kanałem tradycyjnym poprowadzonym dłuższą trasów w obchód wzgórz.